استادان دانشگاه ابعاد سبک زندگی سالم را در برنامه خود توسعه دهند
۱۳۹۸/۰۴/۲۱ بدون نظر اخبار, دانش افزایی, ضیافت اندیشه, مصاحبه و گفتگو, هم اندیشی

استادان دانشگاه ابعاد سبک زندگی سالم را در برنامه خود توسعه دهند

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، ضیافت اندیشه استادان و نخبگان دانشگاه علوم

پزشکی شهید بهشتی به عنوان کارگاه «سبک زندگی» در پژوهشکده غدد این دانشگاه

با حضور دکتر مهرداد کاظم زاده عطوفی  رئیس مرکز تحقیقات سلامت معنوی برگزار شد.

 

“دکتر مهرداد کاظم زاده عطوفی” رئیس مرکز تحقیقات سلامت معنوی در این کارگاه  استادان دانشگاهی را

به توسعه ابعاد سبک زندگی سالم  دعوت کرد  و در ادامه گفت:

هر کدوم از ما انسانها یک سبک زندگی داریم و بر اساس آن زندگی می کنیم

طبیعتاً سبک زندگی سالم بر اساس مدل ها و الگوهای علمی در واقع ابعاد خاص و شاخص های خاصی دارند

 وقتی برنامه ما توسعه و ارتقاء سلامت برای گروه‌های هدف است

هر گروهی که گروه هدف ما تلقی بشود طبیعتاً باید برنامه سبک زندگی

سالم را برای آنها توسعه داد که یکی از این مسیر های توسعه همین بحث آموزش های کارگاهی

است و تفاوت آن با کلاس این است که زمینه نقد و چالش ذهنی را فراهم می کند

و در حین تمرین هایی که افراد شرکت کننده انجام می دهند می تواند موجب تغییر این نگرش شود

که در آینده باید تبدیل به تغییر رفتار شود. وی در خصوص ضرورت برگزاری کارگاه با حضور استادان

و اعضای هیئت علمی “دانشگاه” افزود:  اساتید هم مانند همه انسانهای دیگر که به سبک زندگی سالم

باید دقت داشته باشند و ابعاد “سبک زندگی” سالم را در برنامه خودشان توسعه دهند.

 

این استاد دانشگاه در ادامه لازمه یادگیری سبک زندگی سالم استادان را تابع تمام شرایط زندگی

همه آدم های دیگر دانست و تصریح کرد: در مطالعات نشان می دهد درست است که انتظار وجود دارد

که دیگر افرادی که سطح تحصیلات بالاتری داشتهباشند بیشتر از الگوهای “سبک زندگی سالم” بهره می برند

ولی مطالعات محیطی این را نشان نمی دهد خیلی هم شفاف است به عنوان مثال میزان مصرف سیگار

و ارزش رعایت تغذیه غذایی ارزیابی کردن و چکاپ های پزشکی در میان گروه پزشکی

که صاحب دانش درحوزه “پزشکی و سلامت” هستند به چه میزان است خوب این را حداقل

در تجربه کلینیکی و بالینی خودم این را دیدم که نیست در اینکه سبک زندگی سالم برای همه انسان ها

ضرورت دارد طبیعی است برای اساتید این قاعده طبیعی است که باید وجود داشته باشه

و طبیعتاً وجود کارگاه حداقل کاری که برای افراد می‌تواند انجام بدهد،یک نوع یادآوری است

در این نوع گروه از بحث های سبک زندگی سالم تازه ای ما به بخش هایی از سبک زندگی سالم

می پردازیم که عموماً در مفاهیم آموزشی کمتر به آنها پرداخته می شود و مهمتر این است

که چون این مفاهیم یک مفاهیم عمومی و در جریان زندگی روزمره ما آدم ها است

 

عمدتا فکر می کنیم آنها را می دانیمو آشنا هستیم به همین دلیل خیلی مواقع نسبت به آنها

میلی برای فرا گرفتن و تمرین کردن نداریم ولی تجربه شخصی من نشان می دهد که وقتی ما این مفاهیم

رو با اساتید به اشتراک می گذاریم و در مورد آن با هم صحبت می‌کنیم اساتید نسبت به این محتواها

  بیشتر ترغیب می‌شوند و بیشتر دقت می‌کنندو مایلند بیشتر آنها را یاد بگیرند

مفاهیم مثل ارتباط جرات مندی و مدیریت استرس به همین دلیل من فکر می‌کنم که

مثل تمام گروه‌های انسانی فراگیری بحث مهارت های زندگی و قسمت سبک زندگی سالم

به صورت کلی برایهمه دوستان ضرورت دارد و همه ما باید آنها را فرا بگیریم.

این استاد دانشگاه در خصوص فعالیت های انجام شده این برنامه در تجربه‌ حضور در

بیمارستان شهید مدرس و پژوهشکده غدد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:

مباحثی که در این کارگاه مطرح شدند به صورت کلی مهارت برقراری ارتباط موثر مهارت رفتار جرات مندانه

و مهارت مدیریت استرس و خشم بوده و تا آنجایی که من در جریان هستم

 

بعضی از اساتید در بعضی از این کارگاه ها شرکت نکردند با توجه به اینکه یک ضرورتی وجود دارد

برای رعایت کردن پیش نیاز ها طبیعتا برای کسی که می خواهد مدیریت خشم را فرا بگیرد

قبلا باید مهارت ارتباط موثر و جرات مندی را گذرانده باشد خب این عناوین کلی بود و هر کدام

از این عناوین جزئیاتی را دارد که طبیعتأ در زمان محدود اشاره کردن به آنها امکان پذیر نیست.

دکتر کاظم زاده عطوف فعالیت اساتید در پساکارگاه گفت: چون کارگاه کارگاه مهارتی است و حداکثر اتفاقی

که در برگزاری کارگاه می افتد بحث ارائه اطلاعات است و اگر اتفاق بهتری بیفتد تغییر نگرش است

آن چیزی که باید بعد از آن اتفاق بیفتد تا اینکه این دانش تبدیل به رفتار شود و بعد تبدیل به مهارت شود.

 

تمرین کردن و ممارست است وی در پایان گفت: طبیعتا برای دوستان و استادان حاضر در این کارگاه،

جلسات تقویتی پیش بینیشود و در کنار آن یک برنامه ریزی روزانه و دقیق برای خود ارزیابی کرده

و منظم و مکرر در راستای تحقق برنامه‌های کارگاه داشته باشد،

ممارست و تمرین کردن و ذهن آگاه شدن جزو ضروریات است و در واقع نتیجه و اثر بخشی این کارگاه ها است.

 

برچسب ها

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *