۱۳۹۸/۰۹/۰۲ بدون نظر

در میزگرد ایرنای مراغه بررسی شد:

تقویت ارتباط عامل وحدت حوزه و دانشگاه است

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد نمایندگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از مراغه – ایرنا– ارتباطات صمیمی و رودرو، صداقت، شناخت روحیات و ویژگی ها، تعامل و گفت وگو و پیروی از سیره و روش پیامبر(ص)، عامل وحدت و تظاهر، تزویر، تحمل ناپذیری و خودخواهی آفت وحدت حوزه و دانشگاه است.

 

به گزارش ایرنا، با توجه به رهنمودهای امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، حوزه و دانشگاه دو رکن اساسی انقلاب بوده و موفقیت کشور در

عرصه های مختلف به میزان کارایی، هماهنگی و همسویی این دو نهاد بستگی دارد.

از دیدگاه امام خمینی (ره) ‘وحدت این دو قطب متفکر، کشور را به رشد واقعی و تعالی حقیقی می رساند’ و رهبر معظم انقلاب اسلامی می فرمایند ‘وحدت حوزه و دانشگاه، یعنی وحدت در هدف، هدف این است که همه به سمت ایجاد یک جامعه اسلامی پیشرفته مستقل، جامعه ی امام، جامعه ی پیشاهنگ، جامعه ی الگو،

ملت شاهد، ملتی که مردم دنیا با نگاه به او جرات پیدا کنند تا فکر تحول را در ذهن خودشان بگذرانند و در عملشان پیاده کنند، حرکت کنند.’ ایران اسلامی با پیشینه تاریخی و اسلامی خود قبل از انقلاب شاهد برخی توطئه های دشمنان برای جدایی حوزه و دانشگاه بود که به باور برخی، این دسیسه ها درجدایی این قشرها نقش بسزایی را بازی می کرد.

شهید آیت الله دکتر محمد مفتح که توطئه استعمار در جدا نگاه داشتن دو قشر دانشگاهی و روحانی از هم را با تمام وجود احساس کرده بود، ایجاد وحدت میان این دو قشر مهم جامعه را وجهه همت خود قرار داد و ۲۷ آذر به مناسبت سالروز شهادت وی و فعالیت و مجاهدت این شهید بزرگوار در راه تحقق وحدت میان حوزه و دانشگاه، روز وحدت حوزه و دانشگاه نامیده شد.

هم اکنون حدود ۴.۲ میلیون دانشجو و حدود ۲۰۰ هزار طلبه در کشور مشغول کسب تحصیلات دانشگاهی و حوزوی در شاخه های مختلف هستند که قشر عظیمی از جامعه را به خود اختصاص داده اند.

ارایه آموزش های تخصصی در علوم مختلف برای هر جوینده دانش از اهم توسعه پایدار هر کشور بوده چراکه این قشرها در آینده عهده دار وظیفه ای بزرگ از جمله هدایت جامعه به سمت تعالی هستند.

از این رو با توجه به آرمان های مقدس انقلاب اسلامی ایران، هدایت دو قشر دانشجو و طلبه در مسیری شفاف، همسو و یکپارچه با وحدت رویه نیازمند شناخت موانع و ارایه راهکارهای این وحدت است.

خبرگزاری ایرنای دفتر مراغه میزگردی در قالب وحدت حوزه و دانشگاه با عنوان سلام حوزه – سلام دانشگاه را با حضور صاحب نظران این عرصه به منظور پاسخگویی به چرایی و چگونگی وحدت حوزه و دانشگاه، عوامل آسیب زا و آفت های وحدت حوزه و دانشگاه، راهکارهای حفظ این وحدت و هوشیاری در مقابل تفرقه افکنی دشمنان در بین این قشرها برگزار کرد.

شرکت کنندگان در این میزگرد ایجاد ارتباط بین این دو قشر را نیازمند اصلی این وحدت عنوان کرده و براین باورند که تربیت دانشجویان متدین و اسلامی کردن دانشگاه ها در واقع به نوعی تحقق وحدت حوزه و دانشگاه است.

 

 امام (ره) حوزه و دانشگاه را بهم وصل کرد همچنان که ارتش و ملت را با هم آشتی داد

نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری در این میزگرد گفت: امام خمینی (ره) با هدایت و نهضت خود توانست حوزه و دانشگاه را بهم وصل کند همچنان که ارتش و ملت را با هم آشتی داد.

آیت الله محمدتقی پورمحمدی، با بیان اینکه فراگیری علوم مختلف و ارایه آموزش ها در دوران گذشته همه در حوزه ها و مکتب خانه ها توسط علما انجام می شد، افزود: دشمنان پیش از پیروزی انقلاب برای دستیابی به اهداف شوم خود، وحدت حوزه و دانشگاه را هدف قرار داده و برای جدا کردن این دو قشر تاثیر گذار جامعه برنامه ریزی کردند.

وی، با اشاره به اینکه قشر دانشگاهی و حوزوی برای پیشرفت کشور مکمل هم هستند، اظهار کرد: دشمنان برای رسیدن به هدف خود در دوران قبل از انقلاب،شرایطی را بوجود آورده بود که گویا دانشگاه و حوزه رودروی هم قرار گرفته و هر دو به دنبال حذف دیگری از جامعه هستند.

امام جمعه مراغه یادآور شد: در آن زمان برخی از علما و دانشمندان مانند شهیدان مطهری، مفتح، بهشتی، باهنر و محقق و علامه سیدجعفری و دکتر حسابی به دنبال ایجاد ارتباط تنگاتنگ بین دانشگاه و حوزه بودند.

آیت الله پورمحمدی، ادامه داد: این بزرگان که در حوزه و دانشگاه علم کسب کرده و بعدها نیز به نشر آن مشغول شده بودند، با مشاهده گسست حوزه و دانشگاه برای از بین بردن تفکر جدایی در این دو نهاد علمی تلاش و همت کردند.

وی، از امام خمینی (ره) به عنوان اولین ایجاد کننده وحدت و اتحاد واقعی در بین حوزه و دانشگاه یاد کرد و گفت: امام (ره) با نهضت خود اتحاد واقعی را بین حوزه و دانشگاه ایجاد و با توجه به این وحدت، جامعه را سمت پیروزی در انقلاب اسلامی هدایت کرد. آیت الله پورمحمدی، افزود: با توجه به فرمایش امام راحل، اگر طلاب حوزه و دانشجویان دانشگاه ها همدیگر را کنار هم احساس کنند اقشار جامعه نیز به تبعیت از آنان در این راستا حرکت می کنند. عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه گفت: امام خمینی (ره) توانست با جذب طلاب و دانشجویان در کنار هم این دو قشر را نزدیک هر قرار داده و ذهنیت جدایی آنان را از بین ببرد و هم اکنون نیز رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران سکان دار این هدایت است.

آیت الله پورمحمدی افزود: با توجه به آموزه ها و تاکیدهای امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی، دانشجویان و طلاب فرزندان این مملکت بوده و در آینده اداره کنندگان جامعه به سمت توسعه پایدار هستند. وی اظهار کرد: هم اکنون نیز مسئولان کشوری و لشکری، وکلا، اساتید، هیات های علمی و صاحب نظران جامعه، بزرگان حوزه های علمیه و دانشگاه هستند که هم اکنون این بزرگان اهتمام جدی برای رشد و پیشرفت نسل های آینده دارند. نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: در گذشته اندیشمندان و طلاب ایران به صورت متمرکز در حوزه های علمیه تربیت و تحویل جامعه می شدند اما اکنون با تخصصی شدن علوم مختلف، محل استقرار آنان جدا اما اهداف آن ها کماکان تعالی جامعه است.

آیت الله پورمحمدی، ادامه داد: علم همیشه در حال پیشرفت و تخصصی شدن بوده و هرچقدر علوم تجزیه و محدود شود، خدمات تخصصی آنان نیز بالاتر می رود. وی گفت: فعالیت حوزه و دانشگاه همیشه تکمیل کننده هم بوده و در این راستا باید این نهادها با الهام گیری از امام راحل و تبعیت از رهبر معظم انقلاب باید در راستای تعالی جامعه گام بردارند.

 

 هدف از وحدت حوزه و دانشگاه تربیت نیروهایی مسلمان است

رئیس دانشگاه مراغه نیز در این میزگرد گفت: هدف اصلی از عجین کردن و وحدت حوزه و دانشگاه، تربیت نیروهای مسلمان و دیندار بوده که این امر با اسلامی کردن دانشگاه ها و حضور روحانیت در آن ها محقق شده است. محمد لطف الهی یقین افزود: تربیت نیروهای مسلمان برای جامعه نیازمند ارایه آموزه های اسلامی با استفاد از روش های صحیح و آرمان های دینی برای دانشجویان است.

وی اظهار کرد: حضور دانشجویان در جمع حوزویان و برعکس و برگزاری همایش های مختلف در سطح نخبگان آن ها، از دیگر محورهای تداوم وحدت بین این دو قشر تاثیر گذار جامعه است. رئیس دانشگاه مراغه یادآور شد: برای تداوم این وحدت و تربیت و آموزش انسان های وارسته از دیدگاه دینی و علمی می توان برنامه های جامع و کلانی در

دانشگاه ها و حوزه ها اندیشید و اجرا کرد.

 

 وحدت حوزه و دانشگاه سنگری برای رقابت قدرت و فرهنگ است

رئیس دانشگاه آزاد مراغه نیز دراین میزگرد با طرح شعار ‘سلام حوزه – سلام دانشگاه’ برای حفظ وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: در زمان کنونی رقابت های جهانی بین قدرت، تمدن و فرهنگ بوده که حوزه و دانشگاه با وحدت می توانند علاوه بر انجام وظیفه آموزش و پژوهش، تبدیل به سنگری برای این رقابت باشند.محمدرضا ولیلو، افزود: اگر این افتخار را داریم که در جامعه ی اسلامی زندگی می کنیم باید در راستای رعایت اخلاق اسلامی، الهی و قرآنی نیز قدم برداشته وآسیب های مختلف اجتماع را شناسایی کنیم.

وی اظهار کرد: برای آسیب شناسی، استفاده از تخصص ها شرط اول بوده که حوزه معارف و دین می تواند بهتر جوابگوی این نیاز بوده و بهره گیری از اساتید حوزوی لازمه این موفقیت است.

ولیلو، ادامه داد: علم و معنویت دو بال تعالی انسان بوده که این دانشگاه با بهره گیری از تجربیات و دانش های بیش از ۱۰ استاد حوزوی در راستای آموزش و پژوهش مسایل فرهنگی قدم بر می دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مراغه، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از این کمک ها هم اکنون موفق شده به یکی از واحدهای دانشگاهی با رتبه بالا در سطح شهرستان و استان تبدیل شود. ولیلو، افزود: انتخاب این دانشگاه به عنوان دبیرخانه جشنواره ادبیات دینی و هنری دانشگاه آزاد اسلامی کشور و برگزاری مسابقات قرآن و عترت با حضور یک

هزار و ۲۰۰ دانشجو گواهی بر رتبه فرهنگی آن است.

 

ایجاد ارتباط بین حوزه و دانشگاه بهترین راهکار برای افزایش وحدت این دو قشر است

تولیت حوزه های علمی مراغه گفت: ایجاد ارتباط تنگاتنگ بین دانشجویان و حوزویان به دور از تشریفات و ظاهر سازی، موجب اخت بیشتر این قشرها و برقراری ارتباط تنگاتنگ آنان می شود. آیت الله محمدتقی پورمحمدی، افزود: برگزاری اردوهای مشترک و برنامه های علمی که ارتباط، تعامل و تبادل اطلاعات این دو قشر را بیشتر کند، در شناخت روحیات دانشجویان و حوزویان از همدیگر تاثیر گذار بوده و این وحدت را بیشتر می کند. وی، احترام به هم و درک روحیات یکدیگر را از نیازهای وحدت حوزه و دانشگاه اعلام کرد و یادآور شد: حوزه و دانشگاه به دنبال تربیت نسل آینده دیندار و علمی جامعه بوده و هر یک از این مراکز در رشد، پیشرفت و تعالی جامعه نقش ایفا می کنند.

 

برگزاری برنامه های مشترک بین دانشجویان وطلاب از مهمترین راهکارهای حفظ وحدت بین این دو قشر است

رئیس دانشگاه مراغه نیز در این باره گفت: صمیمت در هر هدفی زمینه ساز موفقیت بوده و برای ایجاد وحدت بین حوزه و دانشگاه یاید برنامه های مشترکی تدوین شود که خواسته هر دو قشر را برآورده کند. لطف الهی یقین، افزود: هم اکنون در این راستا برنامه های مشترکی در حوزه علوم انسانی و فرهنگی در دانشگاه ها برگزار می شود که اداره کنندگان آن ها اساتید حوزوی و خود دانشجویان هستند. وی یادآوری کرد: تمامی این برنامه ها با اهدافی مانند نفوذ دین در سیطره دانشگاه و علوم انجام می شود تا بتوان انسانیت و اسلام را در دانشگاه ها بیشتر ازگذشته نهادینه کرد. لطف الهی یقین، اظهار داشت: آحاد آموزش پذیر جامعه همیشه از رهبران خود الگو می پذیرند و در این بین روحانیان و اساتید دانشگاه زمام هدایت جامعه را عهده دار بوده و دانشگاه ها به دنبال تقویت باورهای اساتید و دانشجویان در کنار یکدیگر است. وی گفت: هم اکنون علاوه بر نمایندگان نهادهای رهبری در این دانشگاه، سایر اساتید حوزه نیز به منظور ارایه آموزش در حوزه علوم انسانی از جمله معارف و الهیات حضور می یابند که علاوه بر آن برخی برنامه های محوری مانند کرسی های آزاد اندیشی با این هدف در دانشگاه ها برگزار می شود.

 

توسعه ارتباط فرهنگی و عملی رمز اول تحکیم وحدت حوزه و دانشگاه است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مراغه گفت: سلام دادن و پیشی گرفتن در این کار نیک، رمز اول ارتباط بوده و دانشجویان و حوزویان می توانند با پیش قدم شدن در این کار، آغازگر ارتباط و وحدت باشند. ولیلو، با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی مراغه مفتخر به عطرآگینی به چهار شهید دانشجوی دفاع مقدس است، افزود: برگزاری همایش هایی در حوزه دین و هنر، فوق برنامه ها و انتشار مجلات و نشریه های فرهنگی، گامی مهم در اسلامی کردن دانشگاه ها و تحقق وحدت و حوزه و دانشگاه است. وی، یادآوری کرد: تصویب پخش رادیو آنلاین شبستان در این دانشگاه از دیگر اقدام های این دانشگاه برای تحکیم وحدت حوزه و دانشگاه بوده که هم اکنون به دنبال راه اندازی و گسترش آن در سطح دانشگاه های آزاد اسلامی استان و کشور با استفاده از تجارب دانشجویان و طلاب هستیم.

 

عدم پذیرش نقد مهمترین افت وحدت حوزه ودانشگاه است

امام جمعه مراغه نیز گفت: نبود نقدپذیری و روحیه تحمل پذیری بین حوزویان و دانشگاهیان در شنیدن دیدگاه های مختلف هم، از مهمترین چالش های وحدت این دو قشر بوده که باید دانشجویان و طلاب در ارتقای روحیه نقدپذیری و تحمل خود تلاش بیشتری انجام دهند. آیت الله پورمحمدی، خاطرنشان کرد: در این گونه مسایل باید به کارشناسان مختلف مسایل علمی، مذهبی و فرهنگی رجوع شود تا بتوان نقدپذیری در جامعه را افزایش داد. وی، حوزه نقدپذیری را مهمترین محور تمرکز مخالفان وحدت حوزه و دانشگاه عنوان کرد و افزود: دشمنان از این نقطه ضعف سعی در رخنه میان آحاد جامعه بویژه این دو قشر تاثیرگذار هستند.

 

 نبود صداقت در گفتار مهمترین چالش وحدت حوزه و دانشگاه است

رئیس دانشگاه مراغه گفت: رفتارهای ناصحیح و نبود صداقت در گفتار و عمل مهمترین چالش وحدت حوزه و دانشگاه بوده که با پرهیز از انجام این گونه رفتار و حرکات می توان چاش های وحدت حوزه و دانشگاه را از بین برد. محمد لطف الهی یقین، افزود: به منظور تشویق و ترغیب دانشجویان به انجام امور دینی و اسلامی باید افراد سرشناس و مورد توجه آنان، از تظاهر و ریاکاری پرهیز کرده و در گفتار و رفتار خود صداقت داشته باشند. وی گفت: برگزاری همایش های مشترک علمی بین دانشجویان و طلاب و ایجاد ارتباط واقعی بین آن ها و اجرای برخی طرح های مشترک با حضور این دو قشردر کنار هم، می توان موانع پیش روی و چالش ها وحدت حوزه و دانشگاه را از بین برد.

 

 ممانعت از اجرای برنامه های شعاری مهمترین عامل رفع موانع وحدت حوزه ودانشگاه است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مراغه گفت: ممانعت از اجرای برنامه های شعاری مهمترین عامل رفع موانع وحدت حوزه و دانشگاه بوده و باید ارتباط بین این دو قشر از روی آگاهی و نیاز باشد. محمدرضا ولیلو، افزود: استفاده از روش های نوین ارتباطی از دیگر راهکارهای رفع موانع تحکیم وحدت حوزه و دانشگاه بوده و اساتید حوزه و دانشگاه باید بشتر از گذشته از این روش ها به نفع اهداف انقلاب اسلامی ایران استفاده کنند. وی یادآور شد: مراغه می تواند با تدوین طرحی جامع برای تحکیم وحدت حوزه و دانشگاه با عنوان سلام حوزه – سلام دانشگاه برای اولین بار در کشور اقدمی در راستای تحکیم این وحدت در کشور بردارد.

برچسب ها

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است