همزمان با هفته پژوهش برگزار شد:
سمینار علم دینی با همکاری بنیاد علوم وحیانی اسراء و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
مراسم گرامیداشت هفته پژوهش با محوریت موضوع علم دینی روز ۲۷/۰۹/۱۳۹۲ با حضور آیتالله جوادی آملی و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل بنیاد علوم وحیانی اسراء و با همکاری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در شهر قم برگزار شد.گامهای بلندی در مسیر اتحاد حوزه و دانشگاه برداشته شده است در ابتدای این مراسم دکتر محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن گرامیداشت شهید آیتالله دکتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: به تعبیر حضرت آیتالله جوادی آملی آنچه که مهم است موضوع اتحاد حوزه و دانشگاه در پیمودن مسیر نیل به آرمانهای بلند انقلاب اسلامی است.
عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران افزود: ما به هر دو مجموعه حوزه و دانشگاه با مختصات این دو مجموعه نیاز داریم و تفاهم جدی بین این دو نهاد لازم است.دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با بیان اینکه گامهای بلندی در مسیر اتحاد حوزه و دانشگاه برداشته شده است، گفت: به دلیل اینکه هدف متعالی و راه درازی را در پیش داریم باید تلاشها در این مسیر استمرار داشته باشد.
آذرماه در تقویم دانشگاهی بهار علم و دانش است
دکتر مخبر دزفولی گفت: آذرماه در تقویم دانشگاهی بهار علم و دانش است و در تقویم این ماه ما شاهد نقاط عطفی در مسیر حرکت علمی کشور هستیم.وی افزود: ۱۶ آذر روز دانشجو، ۱۹ آذر سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۲۵ آذر روز پژوهش و ۲۷ آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه است که به این ماه رنگ و بوی علم و فرهنگ داده است.در این دو دهه برای پیشرفت کشور در عرصههای علمی تلاشهای فراوانی شده است دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در این دو دهه برای پیشرفت کشور در عرصههای علمی تلاشهای فراوانی شده است که در علوم پزشکی، مهندسی و علوم پایه پیشرفتها غیرقابل انکار است.
دکتر مخبر دزفولی گفت: امروز در علوم پیشرفته مانند هوافضا، نانوفناوری، زیست فناوری، انرژی هستهای و… در زمره کشورهای برتر جهان هستیم.
امروز ما وارد حرکت عظیم تحول و ارتقا در علوم انسانی شدهایم
وی افزود: امروز ما وارد حرکت عظیم تحول و ارتقا در علوم انسانی شدهایم و انشاءالله با کمک حوزه و دانشگاه این حرکت عظیم به نتیجه مطلوب خواهد رسید.دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مصوبه این شورا پیرامون اعطای استقلال علمی به حوزههای علمیه گفت: در این دوره فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی، حوزههای علمیه از حاشیه آموزش عالی خارج شده و به متن وارد شدند.وی افزود: من از همان ابتدای مسئولیتم در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقد به ضرورت استخراج از گنجینه حوزههای علمیه بودهام که با همکاری دلسوزان این عرصه توانستیم کمیسیون حوزوی و در ادامه شورای تخصصی حوزوی را برای تحقق این مهم در شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد کنیم.
شورای تخصصی حوزوی از نظر تاثیرگذاری در سیاستگذاری علمی و فرهنگی بیبدیل است
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: امروز شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی از نظر تاثیرگذاری در سیاستگذاری علمی و فرهنگی در کشور بیبدیل است و این نقش مورد تایید رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفته است.دکتر مخبر دزفولی گفت: ما در مصوبهای ظرفیتهای حوزوی را از پیمودن دالانهای پیچ در پیچ برای اخذ مجوزهای اولیه به منظور فعالیتهای علمی و پژوهشی آزاد کردیم.دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: فضلای حوزوی به یاد دارند که برای کوچکترین کار پژوهشی مانند انتشار یک مجله علمی چه راه سختی باید طی می شد که امروز؛ اعطای مجوزهای علمی، اعطای مدارج علمی، تاسیس انجمنهای علمی، اندیشکدهها و پژوهشگاهها در حوزه علمیه استقلال کامل ایجاد شده است که این استقلال مرهون شورای تخصصی حوزوی است.
شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی الگوی اتحاد حوزه و دانشگاه است
رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی الگوی اتحاد حوزه و دانشگاه است که همه میتوانند از این الگو تبعیت کنند.دکتر مخبر دزفولی در پایان با اشاره به تصویب اساسنامه بنیاد علوم وحیانی اسراء در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آیتالله جوادی آملی یک شخصیت بینظیر و متعلق به جهان بشریت است که تراوشات علمی ایشان باید از طریق بنیاد بینالمللی اسراء جهانی شود که شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.
پس از تدوین و تصویب نقشه جامع علمیباید وارد تدوین نقشه جامع علمیجهان باشیم
در این مراسم، آیتالله جوادی آملی نیز طی سخنانی ضمن خیر مقدم گویی به حاضران در جلسه گفت: امروز پس از تدوین و تصویب نقشه جامع علمیکشور، باید وارد تدوین نقشه جامع علمیجهان باشیم.استاد تفسیر حوزه علمیه قم افزود: نقشه جامع علمیو فرهنگی برخلاف برنامههای اقتصادی و… محدود به مرزهای جغرافیایی کشور نخواهد بود.
بررسی وجود یا عدم وجود علم دینی در صلاحیت فلسفه قرار دارد
استاد فلسفه حوزه علمیه قم ادامه داد: بررسی موضوع وجود یا عدم وجود علم دینی در صلاحیت هیچ کدام از شاخههای علم نبوده و درصلاحیت فلسفه قرار دارد.این مفسر قرآن کریم گفت: فلسفه به دلیل اینکه در مورد اصل وجود جهان فکر میکند، میتواند به این سوال پاسخ دهد که آیا علم دینی است و یا نه؟
آیتالله جوادی آملی گفت: اگر فلسفه الحادی بود و به مبدا و معاد اعتقاد نداشت، علمی هم که از این فلسفه نشات میگیرد الحادی است.استاد فلسفه حوزه علمیه قم افزود: اما اگر فلسفه الهی بود و به مبدا و معاد اعتقاد داشت، علمی که از این فلسفه استخراج میشود هم الهی خواهد بود.
علم غیرالهی وجود ندارد
این مفسر قرآن کریم ادامه داد: فلسفه در ابتدای ورود به موضوع علم دینی و یا غیردینی هیچ موضعی در این باره ندارد و هنگامی که بعد از پیمودن طریق عقل به این نتیجه رسید که عالم محل ظهور فعل الهی است، به این نتیجه میرسد که اصلا علم غیرالهی وجود ندارد.فلسفه الهی عالم را چیزی جز خدا، افعال، آثار و احکام ذات مقدس ربوبی نمیداند آیتالله جوادی آملی گفت: فلسفه الهی عالم را چیزی جز خدا، افعال، آثار و احکام ذات مقدس ربوبی نمیداند و به این دلیل همه شاخههای علم مانند کشاورزی، زمینشناسی و… دینی هستند.استاد تفسیر حوزه علمیه قم افزود: اگر این نگاه در همه ما حاکم شود، حتما به این نتیجه میرسیم که علم غیردینی اصلا وجود ندارد.استاد فلسفه حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر در اصول فقه گفته میشود علم فقه به دلیل آن که در مورد فعل، قول و تقریر معصوم صحبت میکند، علمیدینی است؛ آیا نباید گفت زمین شناسی برآمده از فلسفه الهی به اعتبار این که زمین را عرصه فعل الهی میداند؛ هم علمیدینی است؟.این مفسر قرآن کریم گفت: هرگونه برنامهریزی علمی برای اداره بهتر جامعه در همه ابعاد آن با توجه به بعد الهی انسان حرکتی دینی و الهی است.
استاد تفسیر حوزه علمیه قم افزود: خداوند متعال آباد کردن زمین را با استفاده از مبانی علمی به عنوان یک عبادت از انسان مطالبه کرده است.
در منطق اسلام، انسان حیوان ناطق نیست
استاد فلسفه حوزه علمیه قم ادامه داد: در منطق اسلام، انسان حیوان ناطق نیست بلکه طبق فرموده حضرت امام زینالعابدین(ع) انسان «حی متاله حمید» است.آیتالله جوادی آملی گفت: از منظر امام سجاد(ع) انسان باید شکرگزار باشد تا شایسته مقام انسانیت باشد.استاد تفسیر حوزه علمیه قم افزود: عقل انسان در کنار نقل، ابزار او برای شناختن معارف وحی است.
عقل و نقل ابزار رسیدن به اعماق معارف وحی هستند
استاد فلسفه حوزه علمیه قم ادامه داد: خداوند متعال علم را از طریق وحی و به صورت شهودی به انسان معصوم(ع) اعطا فرموده و عقل و نقل ابزار رسیدن به اعماق معارف وحی هستند.آیتالله جوادی آملی گفت: فیلسوف، حکیم، متکلم، فقیه و… همه شاگردان علوم انبای و ائمه(ع) هستند.این مفسر قرآن کریم در پایان افزود: بعد از انقلاب اسلامی به عنوان تنها انقلاب برآمده از معارف الهی در قرن حاضر و به برکت تلاشهای علما و خون شهدا امروز باید برای کل جهان بشریت برنامهریزی علمیو فرهنگی داشته باشیم.
پایگاه اطلاع رسانی نهاد نمایندگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی