متن کامل سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد بهشتی در شانزدهمین محفل انس با قرآن و اهل بیت (ع)
quote ۱۳۹۸/۰۶/۲۹ بدون نظر

 

 

شانزدهمین محفل انس با قرآن و اهل بیت (ع)

پایگاه اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی متن کامل سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد بهشتی در شانزدهمین محفل انس با قرآن و اهل بیت (ع) دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را منتشر کرد. 

 

متن کامل این سخنرانی به این شرح است: 

 

ایام اقامه عزا برای سید مظلومان سالار شهیدان محبوب دل عالمیان حضرت امام حسین علیه‌السلام تقاضا می‌کنم به روان تابناک این شخصیت بزرگ صلواتی هدیه بفرمایید

من تقریباً چهل سال در خدمت حاج‌آقا قرائتی هستم.

یکی از شاخص‌های این مبلغ دینی تمرکز روی قرآن است، یعنی از همان آغاز تبلیغش که من از محصولات کارخانه ایشان هستم، از سال چهل‌وهشت و چهل‌ونه برای تعدادی دانش‌آموز تخته سبز را گذاشتند

کلاسی آغاز کردن کنار تخته ۵ کلمه نوشتن مسئله؛ عقیده، قصه؛ اخلاق؛ شعار،

 برای هرکدام از این سرفصل‌ها چند دقیقه صحبت کردند؛ مجموعه ۵۰ دقیقه، آن جلسه پنج سال طول کشید

منتها متفاوت با دیگران، مثلاً می‌خواستن مسئله بگویند می‌رفتن می‌گشتن چه آیه از قرآن به این مسئله

مربوطه، بارنگ قرآنی مسئله می‌گفتن، می‌خواستن عقیده بگویند الآن ما کتاب‌هایی داریم با اصول عقاید در

علم کلام کتاب‌هایی طی هزاروچند صدساله با ی اسلوبی عقاید رو بیان می‌کند ایشان متفاوت با آن‌ها

عقایدی که بیشتر رنگ قرآنی داشته باشه می‌خواستن اخلاق بگویند، خوب ما کتاب‌های اخلاقی داریم

علمای اخلاقی نوشتن متفاوت با آن‌ها، می‌خواستن قصه بگویند متفاوت با آن‌ها به هر شکلی جذابیت دارد،

قصه‌های قرآن رو، ازجمله حاج‌آقای قرائتی توی قصه امام حسین (ع) که یک فضای خاصی در کشور پیش

می‌آید و به‌صورت خودجوش مردم اجتماع پیدا می‌کنند هزینه می‌کنند وقت می‌گذارند ایشان از سال‌ها قبل

رفتند سراغ این موضوع امام حسین و قرآن به‌جایی رسیدن که روضه قرآنی تهیه بکنند، روضه‌خوان‌ها مثل ماً

آخر منبر روضه می‌خوانند دیگر، روضه هم از مقتل می‌گیریم، ایشان رفت ابداع کرد  یک نوع روضه‌خوانی قرآنی

را ، یک‌وقتی می‌فرمودند خدمت “مقام معظم رهبری” رسیدم ایشان فرمودن شنیدم تو روضه را این‌طوری

می‌خوانی بخوان ببینیم، یک روضه قرآنی خواندم بعد آقا فرمود غیرازاین هم بلدی روضه دوم روضه سوم، اینکه

رویکرد قرآنی نگاه قرآنی به مسائل به حوادث در مورد این‌که دیگران هم انجام دادند، ولی چون من با ایشان

خو گرفتم، حالا امام حسین و قرآن از چند زاویه می‌شود به آن نگاه کرد یک زاویه ‌این‌که آیاتی که امام حسین

تفسیرش رو بیان کردن این‌ها گردآوری‌شده این آیات را از قرآن را تفسیر کردن منظور من از امام حسین و

قرآن‌یکی از مشابهت‌هایی که بین امام حسین و قرآن هست تقریباً سی الی ۴۰ مورد مشابهت هست یعنی

قرآن شفا می‌دهد، امام حسین شفا می‌دهد، قران هدایت می‌کند، امام حسین هدایت می‌کند، قرآن نجات

می‌دهد، امام حسین نجات می‌دهد، بیش از ۳۰ مورد به استناد احادیثی از پیامبر و معصومین،  یک وجهش

این‌ است یک وجهش عشقی است که امام حسین به قران داشته در طول عمرش مثلاً وارد خانه شده،

دیدی یکی از بچه‌ها سوره حمد را می‌خواند بلافاصله حضرت فرمودند این سوره را سوره حمد را کی یاد بچه

داده، گفتن یک معلم ایست در شهر مدینه به نام عبدالرحمان فرمودن خبر کنید آن معلم بیاید هدایایی که

همه را متعجب کرده به‌  آن معلم داده، خوب یک سوره حمد که امروزی بگوییم چقدر هدیه بدیم حالا همین‌جا

یک پرانتز باز بکنم رسم در کشور ما که مثلاً برای پرس‌وجو از وضع دانش‌آموزان والدین به مدرسه مراجعه

می‌کنند، دکترها را نمی‌دانم مراجعه می‌کنند یا نه آن‌هایی که پرس‌وجو می‌کنند بیشتر از چه درسی

پرس‌وجو می‌کنند؟ از مواد درسی هم در صدرش ریاضی و نمی‌دانم از ۸۰ سال پیش چه جور بنیانش رو

گذاشتن که پدر و مادر دغدغه ریاضی بچه رادارند اصلاً در هر صد تا پدر و مادر که به مدرسه مراجعه می‌کنند،

یکی هم راجع به درس قرآن بچه سؤال نمی‌کند شاید توی هزار موردی کادویی تهیه بکنند بگویند برن پیش

مدیر مدرسه بگویند یک کادوی برای معلم بچه آوردم کدام معلم؟ اگر بگوید معلم قران، شاید آن مدیر هم شاخ

درآورد من الآن ۲۷ سال مدیر هستم هیچ کی، برای معلم شیمی چرا، برای معلم فیزیک چرا، معلم قرآن

یعنی از دغدغه‌هایی که نیست در دستگاه فکری ما. امام علیه‌السلام میگویند یک کسی که سوره حمد یاد

بچه‌اش دادن، من الآن جرئت نمی‌کنم که بگویم چقدر هدیه داده. هدیه نقدی یعنی هم هدیه نقدی هم چند

دست لباس این نشان می‌دهد که امام علیه‌السلام به قرآن عشق دارد یا همه ما شنیدیم بنا بود که عصر

تاسوعا قرار بود جنگ بشه امام حضرت ابوالفضل را با یک گروهی فرستاد ببیند که دشمن چه میگویند دشمن

هم گفت الآن نامه رسیده عمربن سعد گفت: فقط جنگ، یا تسلیم بشوید یا جنگ. حضرت ابوالفضل آمدند و

گزارش دادند که آن‌ها می‌گویند فقط جنگ.

امام فرمود برادر جان برو ببین می‌توانی این جنگ را یک‌شب به تأخیر بی اندازی، فردا بجنگیم. چرا؟ به خاطر

چهار چیز ل یعنی برای لأنی احب صلاه من نماز را خیلی دوست دارم و تلاوت قرآن، و الاستغفار و الدعا یک

امشب می‌خواهم تا صبح به این موضوعات بپردازد یک دوستانی دارم در تهران سال‌ها شب عاشورا تا صبح

قرآن می‌خوانند یک ختم قرآن می‌کنند همین‌طور انقدر قرآن می‌خوانند تا به ظهر عاشورا نزدیک بشود بعد یک

روضه می‌خوانند و سینه‌زنی و مراسم عزا یعنی امام علیه‌السلام منت می‌کشد از دشمن تا این شب آخر رو

دوباره کتاب خدا رو بخواند، وقتی می‌گوییم امام حسین و قرآن ممکنه منظورمان این باشه عشق امام به این

کتاب آسمانی، تنها نجات‌بخش، ثقل اکبر چیزی که می ارزه که خود امام حسین فدای او بشود.

 

 چون پیغمبر فرمود من دو ثقل در میان شما می‌گذارم که یکش بزرگ‌تر و یکش کوچک‌تر، اهل‌بیتم ثقل

کوچک‌تر، قران، کلام خدا، راهنمای بشر

 

من این دهه‌ای که گذشت امروز آخرش بود چند جا منبر می رفتم شهدای کربلا را   در ده شب معرفی کنم

البته برای هر نفر سه دقیقه تا بتوانیم این صد و  چند نفر را معرفی کنیم  مجبور شدم غواصی کنم در تاریخ

که این آدم‌ها کی بودند؟ که امام حسین فرمود: من بهتر از این‌ها باوفاتر از این‌ها خوب‌تر از این‌ها شایسته‌تر

از این‌ها سراغ ندارم.

 

دیدم ی چیزی در همه‌ی آن‌ها مشترک است همشان به قران آشنا بودن، هم عاشق بودن، یعنی وقتی

رزومه این‌ها را نگاه می‌کنی که این آدم کیه! یک شاخصش همین‌که علاقه‌مندی به قران، این‌ها چیزهای

مهمی که از نهضت امام حسین علیه‌السلام ما الهام می‌گیریم و اما زاویه‌ای که من امروز می‌خواهم توی این

جلسه در موردش صحبت کنم آیاتی که امام حسین علیه‌السلام در نهضتش تلاوت کرده ‌یعنی از  بیست و

هفتم ماه رجب حرکت امام حسین علیه‌السلام آغازشده که از طرف استانداری مدینه اطلاع یافته که باید بره

آنجا بیعت کنه و معاویه از دنیا رفته، این شروع به‌ظاهر شروع سوم ماه  بیست و هفتم ماه رجب حرکت،

سوم ماه شعبان رسیدن مکه، ماه شعبان، ماه رمضان، ماه شوال، ماه ذی‌القعده. ۸ روز از ذی‌الحجه در مکه

بودند بعد هم هشتم ذی‌الحجه آمدن به سمت عراق تا روز عاشورا، بعد همان ادامه‌اش را بخواهیم بگوییم:

 اصحابشان آمده‌اند کوفه و شام و مدینه مجموعش هفت ماه، امام حسین علیه‌السلام برای این حرکت

قدم‌به‌قدم به آیات قرآن استناد می‌کند بر اساس یک نقشه راه جلو می‌رود، امام حسین علیه‌السلام تاریخش

وقتی می‌خوانیم تصمیماتی که می‌خواست بگیرد مکث می‌کرده تامل می‌کرده و بسیاری از جاها که

می‌خواسته تصمیم بگیرد نماز می‌خواند وضو گرفت دو رکعت نماز خواند و بعد تصمیم گرفت یعنی ی رهبر

الهی بااتصال به  پروردگار تصمیم می‌گیرد. مثلا استاندار مدینه ایشان رو احضار می‌کند وضو می‌گیرد دو رکعت

نمازخواندن به استانداری رفت استاندار مکه که از طرف یزید نامه‌ای برایش ارسال‌شده و آمده در خانه‌ای که

امام حسین علیه‌السلام تو خانه اسکان داشته تهدید کرده امام وضو گرفت دو رکعت نمازخواندن جواب اونو

داد، از اهالی کوفه نامه‌های زیادی رسیده حضرت واکنش این بوده وضو گرفت به مسجدالحرام آمد بین رکن و

مقام دو رکعت نماز خواند بعد جواب مردم را داد این تفاوت یک رهبر آسمانی است که این ارتباط را با الله

پیوسته حفظ می‌کند با استمداد از آسمان تصمیم بگیرد و بعد در گفت‌وگوها خوشبختانه در سال‌های گذشته

کتاب‌های خوبی درباره سخنان امام حسین علیه‌السلام که از بهترینش این کتاب است، سخنان امام حسین

علیه‌السلام از مدینه تا کربلا دوعالم آذربایجانی این کتاب نوشتند آقای مرحوم محمدصادق نجمی و هاشم

زاده هریسی از آذربایجان شرقی و غربی و کتاب فوق‌العاده است این کتاب، یک‌بار خواندن ناکافی است که

امام علیه‌السلام از همان نقطه شروع تا لحظه شهادت چه مطالبی را برای جمع در گفتگوهای دوجانبه و

چندجانبه که تاریخ آن‌ها را به ثبت رساند و همه رو نگاه کردم آیه‌های قرآن را استخراج کردم در کجاها به آیه

قرآن استناد کرده و چه آیه‌ای.  بعضی‌اش را می‌خواهم برای شما بخوانم به‌عنوان یک نمونه.جمع‌بندی که

می‌کنیم آیه‌ها رو بخش اعظمش استناد به آیات انبیا است.

 

 انتظارات قرآن از ما  مسلمانان که آن جلسه گفتم قرائت، تلاوت، ترتیل، استماع، تدبر، ترتیل، تعلیم، تأثیر،

عمل، تبلیغ و تقویت ایمان، این چکیده یکی از دو جلسه‌ای که آمدم اینجا، این حدیث هم آنجا گفتیم

امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود خداوند آیات کتابش را به ۷ شکل نازل کرده امر، نهی، تشویق، توبیخ، قصه،

مثل، جدل این را هم گفتیم که امیرالمؤمنین فرمودند بنشینید باقران حرف بزنید، استنطاق یعنی حرف

کشیدن، بنشینید از قرآن حرف بکشید الآن ما اینجا مطلبی که ما استماع کردیم و لذت بردیم خوب یک

کنکاش است در آیه قرآن خیلی از حرف‌های قرآن در سینه قرآن پنهان، شما باید آن فناوری کشف اطلاعات را

پیدا کنید ذَلِکَ اَلْقُرْآنُ فَاسْتَنْطِقُوهُ استنطاق کنید بعد خود امام فرمود من برای شما میگم سرفصل‌های کتاب را

وَ لَنْ یَنْطِقَ، وَ لَکِنْ أُخْبِرُکُمْ عَنْهُ به شما خبر میدم سرفصل‌های این کتاب چهارتا است أَلاَ إِنَّ فِیهِ عِلْمَ مَا یَأْتِی

اولین علم سرفصل قرآن علم آینده است یک علم مرموز که احتیاج به نخبگی دارد که آینده چه خواهد شد

آینده جهان آینده تاریخ و آینده انسان ملت‌ها این توی قرآن هست دوم وَ اَلْحَدِیثَ عَنِ اَلْمَاضِی گزارش درست از

گذشته سوم وَ دَوَاءَ دَائِکُمْ داروی دردهای بشر توی این کتاب است و چهارم نَظْمَ مَا بَیْنَکُمْ، مناسبات انسان‌ها

چگونه تعریف شود چگونه انجام می‌شود این کتاب راهنمایی می‌کند، از این چهارفصل دومی، گذشته، سه

هزار آیه قرآن را تشکیل می‌دهد، یعنی از ۶ هزار آیه قرآن سه هزارش درباره گذشته است، گزارشی از

عملکرد آدم‌ها مثل ما که خدا گزارش آن‌ها را رو نوشته به این شکل برای آینده‌ها نوشته ۳۰۰۰ آیه کسانی که

آمدن خوب عمل کردن، بدعمل کردن، خداوند تجربیات آن‌ها را، تلخی‌ها و شیرینی‌ها، درستی، نادرستی آن‌ها

را برای ما در قرآن آورده، امام حسین علیه‌السلام بیشتر آیه‌هایی که به آن استنادمی کنه آیه‌های امت‌های

قبل و رهبران آن‌ها است، آیات ابراهیم خلیل، نوح نبی، هود نبی، موسی بن عمران، بابی باید برایش باز

بکنیم موسی بن عمران کسی است که نداریم هیچ پیغمبری در قرآن به‌اندازه‌ای آن آیه برایش آمده باشه

۱۳۶ بار نام حضرت موسی‌ یعنی بعد از نام الله پرتکرارترین نام در قران است نام موسی بن عمران، در ۳۴

سوره گزارش عمل او و حدود ۸۰۰ آیه قرآن حدود یک‌هفتم قران راجع به این پیامبراست، از پیامبر اسلام

توصیه به امت اسلامی‌شده مسلمان‌ها همه داستان‌های قرآن را و به‌ویژه داستان موسی را بخوانید چرا؟

چون ماجراهای موسی در آینده درامت من تکرار خواهد شد با آمادگی با آن حوادث روبرو بشوید بیشترین

آیه‌هایی که امام حسین علیه‌السلام خوانده آیات موسی بن عمران، ی پیامبری که خدا رحمت کنه آقای

مرحوم سلحشور تا نوشتن فیلم‌نامه رفت جلو عمرش وصال نداد آن سریال ۷۰ یا ۹۰ قسمتی را بسازد بعد

رسید به دست آقای شورجه که ایشانم مریض شده باید دعا کنیم برای سلامتش، یهودیان درکمین هستند

که هر کی بخواهد این سریال بسازد ی بلایی سرش بیاورند، یعنی نگاه دنیا به حضرت موسی اگر یک نگاه

قرآنی باشد، یک تحولی در دنیا به وجود می‌آید حضرت موسی‌ یک پیامبری است با طاغوت زمان جنگیده،

توانسته مردم زیادی را جمع کند طاغوت را شکست بدهد، حکومت دینی تشکیل بده و بعد مسائل ی

حکومت دینی، چه مشکلاتی دارد؟ چه مسائلی دارد؟ همه این‌ها در قرآن آمده‌امام حسین علیه‌السلام که

خودشان درصدد این هستند که اصلاح مهمی در جامعه ایجاد کند و در وصیت‌نامه خودش ابتدای چیزهایی را

از خودش نفی کرد: من برای کشورگشایی نه، برای خوش‌گذرانی نه،  برای فساد و تباهی نه ، برای

خودخواهی نه، حرکت نمی‌کنم  إِنَّما خَرجْتُ لِطَلَبِ إلاصلاحِ فی أُمَّهِ جَدّی، اولاً هدف من ی هدف اجتماعی

است دنبال افراد نیستم در امت می‌خواهم ی اصلاحی ایجاد می‌کند در همین کلمه اصلاح به آیه قرآن استناد

کرده که از حضرت شعیب علیه‌السلام آیاتی که در قرآن از شعیب نبی آمده بیشتر رنگ اقتصادی داردشعیب

به مردم این را می‌فرمود إِنْ أُرِیدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ فقط قصد من اصلاح، این هدف را ترغیب می‌کنم این آیه از آیات

قرآن نوشته بعضی از این مطالب نوشته‌های امام است که منشی داشته آن منشی که نامه‌های دریافتی یا

نامه‌های ارسالی را تکثیر می‌کرده در چند جا نگه‌داری می‌کرده تا برای آیندگان بماند، یکی دو نفر ایرانی اهل

آذربایجان است زبان فارسی و ترکی و عربی مسلط بودن.

 

 درمجموع امام حسین علیه‌السلام به آیات االهی استنادمی‌کند به آیات حضرت یحیی، پیامبری

که از روی جفا او را به شهادت رساندن،

موضوع پرتعداد که آیه خیلی دارد یک موضوع دیگری که آیات زیاد دارد امام حسین علیه‌السلام این آیات را تکرار

می‌کند مسئله مرگ وزندگی است مرگ وزندگی و نگاه به مرگ وزندگی، پی‌درپی حضرت آیاتی میخونندکه

همین کلمه مرگ داشته این آیه  إنّا لله وإنّا إلیهِ رَاجعُون شاید ۱۰ بار توی این مسیر این آیه رو خواندن نوع

جهان‌بینی و نگاه ما از خدایم و به‌سوی خدا پر می‌کشیم.

 کسی واقعاً چنین چیزی رو باور داشته باشه یعنی مرگ نیستی نیست نابودی نیست ورود به یک فضای

حقیقی، بزرگ‌تر، شیرین‌تر و آغاز یک زندگی جدید است.

 امام که از مکه  بیرون می‌رفتن درحالی‌که رو مرکب نشسته بودند خوابشان برد خواب خیلی کوتاه، از خواب

بیدار شدن  إنّا لله وإنّا إلیهِ رَاجعُون آیات قرآن شناسنامه دارد یعنی در زمان پیامبر یک اسمی برای آن

گذاشته‌شده بود که در فرهنگ عمومی همه می‌دانستند این آیه اسمش چیه؟ اخیراً تبلیغات یک کتابی رفته

منتشر کرده، به نام آیه‌های نامدار تقریباً ۲۰۰ آیه را آورده یا زمان پیامبر یکی سال‌های بعد، سر زبان‌ها افتاده

مثلاً آیه دین یعنی بدهی آیه استرجاع آیه‌هایی که شناسنامه‌های خاصی دارد امام حسین علیه‌السلام این

آیه را خواند  إنّا لله وإنّا إلیهِ رَاجعُون پسرش حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام پرسید پدر جان این آیه مفهوم دارد

کسی که در آستانه کشته شدن یا مردن است این را می‌خواند یا کسی که از دنیا رفته آیه را می‌خواند امام

فرمود بله کاروان ما هم به سمت مرگ می‌رود، پسر می‌پرسد آیا ما بر حق نیستیم؟ امام می‌فرماید: چرا؟

پسر می‌گویند پس باکی نیست، این جواب را می‌دهد.

 

 خدا رحمت کند شهید مطهری می‌فرمایند:

 امام حسین یک جایزه می‌دهد به پسرش برای این جواب حالا که معلوم شد که ما بر حق هستیم حالا نفس

بکشیم اینجا نفس بکشیم یا به فضای دیگر فرقی نمی کنه، امام حسین فرمود: خداوند بهترین جایزه که یک

پدر به پسرش داده به تو بدهد.

 نوع نگاه به مرگ، مثلاً درراه مدینه و مکه این آیه را می‌خواند که:  هرکجا باشید مرگ به سراغ شما می‌آید.

 

 وَلَوْ کنتُمْ فِی بُرُوجٍ مُشَیدَهٍ

میگه یک مهندس آوردم یک بتن خاصی تازه کشف‌شده این زلزله هشت ریشتری بیشتر کمتر

که ژاپنی‌ها هم نتوانند این می‌تواند محکم نگهش دارد.

 

 وَلَوْ کنتُمْ فِی بُرُوجٍ مُشَیدَهٍ در برج‌های مستحکم با میلگردهای درجه چند این‌ها را ساخته، مرگ بنا

باشه بیاد می‌آید دیگر.

 

 در دفتر حاج‌آقا قرائتی نشسته بودم یک آقایی کراواتی آمد دیدنشان یک پیراهن مشکی پوشیده زمان جنگ

گفت آقای قرائتی من یک تک پسر داشتم زمین و زمان رو به هم زدم بلکه بعد از دانشگاه این سربازی نره

چون می‌دانستم سربازی بره ممکنه بفرستندش پادگان‌های نزدیک جبهه این کشته بشه نمی‌خواستم

کشته بشه پسرمو می‌خواستم خیلی این‌ور و اونور خرج کردم پارتی و رشوه و بالاخره موفق شدم که این

پسر و نگهش دارم استخدام شد.

 روز اولی که از ما خداحافظی کرد و آمد اداره، رفت سوار آسانسور بشه بره طبقه ۱۸ مثلاً،  از روی اتفاق آن

روز آسانسور خراب می‌شود و این به‌جایی که پاشو بگذارد تو آسانسور می افته تو گودی بعد آسانسور هم

می‌ره می‌خورد روش و هیچکی هم نمی‌داند بعد از چند روز می‌بینند بو می‌آید این چیزی که من شاهد بودم

این بابا تعریف می‌کرد رفتم پزشکی قانونی، بهشت‌زهرا و بیمارستان و حالا این فکر می کنه اگر پول بده

جلوی مرگ را می‌تواند بگیرد.

 

 امام حسین علیه‌السلام آیات مرگ را زیاد می‌خواند توی این سفر ازجمله آیاتی که می‌خواند این است:

 

کسانی که عاشق شهادت هستند خودشان با پای خودشان به قتلگاه می‌روند.

 

 بخوانم بعضی از آیات را :

اولین آیه‌ای که حضرت می‌خواند در ملاقات با استاندار مدینه است دست‌نشانده‌ی یزید هست

بیعت می‌خواهد بگیرد.

وقتی او با الزام گفت شما باید رضایت بدهید بعد زعامت با یزید باید بیعت کنید وگرنه من دستور دارم شما را

به قتل برسانم امام به او فرمود إِنَّک الرِّجْسَ تو پلید هستی بعد این‌رو فرمود ما خانواده هستیم که این آیه

برای ما نازل‌شده:

 إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ  أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا

این تقریباً اولین آیه‌ای است که امام خواندن آیه دوم همان آیه هست که دروصیتنامه شون از آیات مربوط به

حضرت شعیب، هدف من فقط اصلاح است تا جایی که توان دارم دنبال اصلاح هستم و وَمَا تَوْفِیقِی إِلَّا بِاللَّهِ

عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ موفقیت من فقط در سایه الهی است و به او تکیه می‌کنم و به‌سوی او را می‌خواهم آورم سوره

هود آیه ۸۸ إنما یریدالله سوره احزاب آیه ۳۳ از مدینه به شکل مرموزی وقتی بیرون میرن این آیه را می‌خوانند و

 فَخَرَجَ مِنْها خائِفاً یَتَرَقَّبُ خروج موسی‌بن عمران از مصر و ورود به یک کشور دیگر و آغاز زندگی تازه فصل تازه

قَالَ رَبِّ نَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ (۲۱) موسی بن عمران قدم‌به‌قدم خودش فکر می‌کند برنامه‌ریزی می‌کند

ولی دست نیازش به آسمان همش می‌فرمایند: رب، رب خدایا تو دستم را بگیر تو راه درست را به من نشان

بده تو مرا نجات بده اتصال اولیا به آسمان است این سوره قصص آیه ۲۱ بود

(أَیْنَمَا تَکُونُوا یُدْرِکْکُمُ الْمَوْتُ وَلَوْ کُنْتُمْ فِی بُرُوجٍ مُشَیَّدَهٍ ۗ) (هرکجا باشیدمرگ شما را در می یابد، اگر چه در

بناهای استوار و بلند باشید)

حتی اگر در برج‌های مستحکم باشید همه ما شنیده‌ایم که پیامبر عزیز اسلام که خواست جان بده روضه رو

روضه‌خوان‌ها روزه رحلت پیغمبر می‌خوانند پیامبر از هوش می‌رفت و به هوش می‌آمد در خانه را دق‌الباب

می‌کردن حضرت فاطمه زهرا می‌آمد پشت در می‌پرسید کیه می‌گفت یک دوست، پیغمبر به هوش آمد فرمود

فاطمه جان این عزرائیل است عزرائیل او کسی است که تاکنون از احدی اجازه نگرفته این اولین بار که اجازه

می‌گیرد. عزرائیل که اجازه نمی گیره مأموریت روی دفتری دستش اسامی ما توی آن دفتر است .

سید جواد بهشتی مثلاً عرض می‌کنم شما جدی نگیرید ۳۱ شهریور ساعت ۱۰ و ۶ دقیقه و ۲۰ ثانیه در حال

پیاده شدن از مترو، میدان امام حسین، می‌خواهیم پامونو بزاریم داخل ایستگاه، عزرائیل سر می‌رسد، حالا ما

مترو نمیریم سالی دومرتبه، میریم پیاده بشیم ی پا بلند کردیم ی پا را می‌خواهم بزاریم همونجا یکهو وقت

جنابعالی تمام می‌شود عزارءیل میگه اومدم جونتو بگیرم، میگی من مقاله تهیه کردم من هنوز کاردارم، تمام

می‌شود. یک روزی سلیمان نبی نشسته بود خیلی حشمت داشته هرروزم سان می‌دید نگاه کرد به این

مدیران ارشد و فرماندهان و از خانم‌ها آقایان وزارت دارایی، وزارت اطلاعات، مدیران ارشد و فرماندهان و

چشمش افتاد به یک نفر دید که نمی‌شناسدش وزارت دارایی وزارت اطلاعات نمی‌شناسدش گفت

جنابعالی؟ گفت من عزرائیل هستم سلیمان نبی جا خورد فرمود اومدی جانم را بگیری؟ گفت نه بابا آمده‌ام

دیدن حضرت‌عالی یک‌نفس راحتی کشید و گفت خیلی خوب حالا که ما رفیق شدیم باهم یک حقی من به

شما پیدا کردم من خواهش می‌کنم قبل از اینکه بخواهی جانم را بگیری خبر بده، عزرائیل هم گفت باشه

ازاین‌رو امام صادق علیه‌السلام تعریف کرده‌ی روزی خیلی کارهای اداری، متراکم پی‌درپی لحظه‌به‌لحظه

همش کار کار کار، نوشته در دفتر نوشته ۱۰ وده دقیقه جلسه فلان، ۱۰ و ۲۰ دقیقه به آن منشی گفت خیلی

خسته شدم دیگر هیچ‌کسی را راه نده من می‌روم پشت‌بام استراحت کنم این در را هم ببند تلفن هم وصل

نکن موبایل‌ها هم همه را قطع کن سلیمان نبی روی صندلی نشست خیلی هم خوش‌منظر بوده اینجایی که

محل استقرارش سرسبز و خرم تنفس کنار رفت یک‌ذره تنفس بکنه دید یک نفر کنار شه گفته بودم کسی نیاد

جنابعالی گفت عزرائیل قیافه من آشنا نیست برای شما؟ گفت چرا شما را تو آنجا دیدم آمدی جانم را بگیری؟

بله بنا بود به من خبر بدید. عزرائیل گفت خبر دادم، سه بار خبر دادم، که من یادم نمیاد . گفت اولین باراون

وقتی بود که چند تا از موهای صورتت سفید شد. امام صادق علیه‌السلام که این قصه رو تعریف می‌کرد

خودش شروع کرد به گریه کردن فرمودند: چند تار از موهام سفید شده به من داده یعنی خبر را به من داده

سراغ بعضی از دوستان تو اومدم بردم متوجه نشدی.

 

همونجا با بغل‌دستی حرف دلار می‌زدید بیدار نشدی قیمت ملک در زعفرانیه پارسال ۲۰ تومان بوده الآن ۶۳

تومان حالا این بحث‌ها را توی بهشت‌زهرا می‌کنند. حالا مرده رو توی قبر می‌گذارند، بحث ملک می‌کنند، سوم

کی خبر دادی؟ سومین بار هم تو را مبتلا کردم به یک بیماری خیلی سختی که دکترا می‌گفتند حالا شاید

خوب بشه فکر نکنم حالا مگر خدا رحم کنه با تردید می‌گفتند به تو خبر دادم سلیمان نبی با آن حشمت

امضاءش چقدر قیمت داشت توی غربت جان داد یک نفر نبود کنار دستش مثلاً اینکه پدر جون آب بیارم برای

شما،در تنهایی جان داد جان هم داده تا کسی جرئت نمی کنه در پشت‌بام را باز کنه چون گفته بود کسی در

را باز نکنه کسی نیاد خیلی خستم این قصه مرگ وزندگی.

 خدا رحمت کنه علامه جعفری در دانشگاه خیلی طول کشید زندگی چیه؟ آدم‌ها در زندگی چه برداشتی

دارن؟ غربی ها چه میگن؟ فلاسفه چه میگن؟ ادیان مختلف چه میگن؟ اسلام چه می‌فرمایند خیلی بحث

کردیم تا اومدیم، تازه به حاج‌خانم گفته بودیم که ۹ میایم ۱۱ شده بود خیلی بااحتیاط کلید را انداختم توی در

رو باز کردیم و دیدیم منتظر حاج‌خانم، گفت شیخ محمدتقی آخرش نفهمیدی معنای زندگی را،

چیه معنای زندگی که امام حسین می‌خواهد بفهماند به بشریت؟ نگاهش به مرگ چیه؟ نگاهش به زندگی

چیه؟ این از موضوعاتی است که پرتعداد یعنی آیات این موضوع در نهضت امام حسین(ع) چون ممکن است

سیاسیون بگویند آیات سیاسی زیاده، ولی هرچه ما نگاه کردیم آیات مبانی زیاده، یعنی آن جرقه‌های اصلی

که تصمیمات براثر آن جرقه‌های اصلی که تصمیمات براثر او گرفته می‌شود آن آیه‌هاست مبانی فکری زیاده

این آیه که خواندن این سوره نساء آیه ۷۸

 

همچنین آیه را خواندن سوره آل‌عمران آیه ۱۵۴

لَبَرَزَ الَّذِینَ کُتِبَ عَلَیْهِمُ الْقَتْلُ إِلَى مَضَاجِعِهِمْ کسانی که اعلام آمادگی کردند برای جان بازی درراه خدا این با

پای خودش میره قتلگاه یک انتخاب آگاهانه،  وارد مکه شدن در سوره قصص آیه ۲۲ وَلَمَّا تَوَجَّهَ تِلْقَاءَ مَدْیَنَ قَالَ

عَسَىٰ رَبِّی أَنْ یَهْدِیَنِی سَوَاءَ السَّبِیلِ وارد مکه شد دوباره چشمش به آسمان، امید دارم که خدا راه درست را

به من نشان دهد یعنی استمداد از خدا، ازمکه بیرون آمدم توی جاده سوره آل‌عمران آیه ۱۸۵  کُلُّ نَفْسٍ ذائِقَهُ

الْمَوْتِ وَ إِنَّما تُوَفَّوْنَ أُجُورَکُمْ بی استثنا  همه این جهان را ترک می‌کنند و پاداش خدمات شون بی کم و کاست

دریافت می‌کنند .

ما درباره مرگ در زبان فارسی کلمه ای به کار می‌بریم که ازنظر دینی درست نیست، می گوییم فلانی فوت

کرد.پ یعنی تمام شد، هیچ حدیثی در دین به کار نرفته، این کلمه درست نیست کلمه ای که در دین است

وفات کرد، یعنی  منتقل شد به‌جای دیگر و فوت کرد نداریم وفات کرد یعنی یک‌فصل جدیدی از حیات برای او باز

شد

می‌فرماید إِنَّ الَّذِینَ یُبَایِعُونَکَ إِنَّمَا یُبَایِعُونَ اللَّهَ یَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَیْدِیهِمْ ۚ فَمَنْ نَکَثَ فَإِنَّمَا یَنْکُثُ عَلَىٰ نَفْسِهِ ۖ وَمَنْ

أَوْفَىٰ بِمَا عَاهَدَ عَلَیْهُ اللَّهَ فَسَیُؤْتِیهِ أَجْرًا عَظِیمًا این آیه سیاسی ای پیامبر کسانی که با تو بیعت کردن إِنَّمَا

یُبَایِعُونَ اللَّهَ در حقیقت باخدا بیعت کردن یدالله فوق ایدیهم دست خدا بالای دستهاست فَمَنْ نَکَثَ هر کس که

این پیمان را بشکند، متأسفانه کوفیان شکستند فَإِنَّمَا یَنْکُثُ عَلَىٰ نَفْسِهِ ۖ وَمَنْ أَوْفَىٰ بِمَا عَاهَدَ عَلَیْهُ اللَّهَ این

پیمان‌شکنی به ضرر خودشان هست خداوند که به بیعت نیاز ندارد هرکس بر عهدی که باخدا بسته پایدار

بماند خدا به‌زودی اجرا عظیمی به او می‌دهد.

 

 خب درمجموع در این جلسه این را گفتیم که امام حسین و قرآن ممکنه چند تا منظور داشته باشه کسی که

این کلمه رو به کار می‌برد یک منظور آیاتی است که امام حسین علیه‌السلام تفسیر کرده و گردآوری‌شده و

الآن وجود دارد تمام آیاتی که امام حسین تفسیر کرده الآن هست، یک معنای دومی که دارد عشقی که امام

حسین به قرآن داشته به تلاوت قرآن به فهم قرآن، به تفسیر قرآن، ی معنای سوم مشابهت‌هایی است که

نزدیک به ۴۰ مشابهت بین امام حسین و قرآن که از دو  لب مبارک پیامبر و معصومین رسیده و ی معنای

چهارم آیاتی است که امام حسین درحرکت انقلابی شون استناد کردن آن آیات هم از این موضوعی که

پرتعداد هست یکی استناد به آیت‌اند آن‌یکی هم تجربه‌های گذشته بشر انبیا سخنی با مردم گفتند مردم چه

واکنشی نشان دادن و موضوع دوم مسئله مرگ وزندگی است؛ و از خداوند می‌خواهم که فقط یک مطلبی را

می‌خواهم خواهم اینجا بگویم یک موضوعی در ۴ یا ۵ جلسه در اینجا مطرح کنیم خانواده در قرآن است برای

اینکه بگیم خانواده مهم است بررسی‌هایی که من انجام دادم بیش از ۶۰۰ آیه در قرآن درباره خانواده است

همین این عدد در قرآن علت که ما میگیم موضوع مهم، موضوعاتی در قرآن هست که پنج بار آمده است ۱۰

بار آمده است ولی موضوع خانواده البته کتاب‌هایی که در قرآن هست در بازار هست خانواده در قرآن من همه

را گردآوری کردم ۴۰ یا ۵۰ آیه در این کتاب‌ها نیست ولی بررسی که من کردم سه بار تمام قرآن را نگاه کردم

۶۴۰ آیه در قرآن راجع به خانواده است این‌ها را طبقه‌بندی کردن یک‌فصل برای نسل قبل یعنی مناسبات ما با

پدر مادر اجداد و نیاکان، یک‌فصل هم برای تشکیل و تحکیم خانواده انتخاب همسر و شاخص‌هایی که باید به

آن توجه کنیم، دوام و بقای خانواده وی بحث تربیت فرزندان هست یک بحث هم آسیب‌های که برای خانواده

غیر ازدواج پیش می‌آید که خود بشر به سراغ آن گزینه‌ها رفته ، متأسفانه رابطه مرد با مرد زن با زن خود

ارضایی، زنان مثل دوست‌دختر، دوست‌پسر دوست زن از این چیزهایی که بشر قرآن اسمش‌ را گذاشته نراه

این راه نیست که بخشی از آنکه قرآن خیلی سرمایه‌گذاری کرده، ی بخش هم مسائل مالی خانواده مثل

مهریه و جهیزیه و نفقه با ارسال و اگر زنده باشم توفیق باشد ما در ۴ یا ۵ جلسه به‌صورت همین پاورپوینت

ارائه بدیم آن آیه را به‌صورت خیلی خلاصه و چکیده چون اگر بخواهیم تفسیرش رو بگویم خیلی وقت گیره

به‌صورت خیلی چکیده همین اندازه چراغ‌های چشمک میزنی روشن بشه ما را حساس کنه به موضوع فکر

کنیم.

السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ

برچسب ها

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *