پرهیز از نگاه صوری به وحدت حوزه و دانشگاه
quote ۱۳۹۸/۰۹/۰۳ بدون نظر

نعمت‌زاده بیان کرد:


پرهیز از نگاه صوری به وحدت حوزه و دانشگاه

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد نمایندگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به نقل از گروه

 

اندیشه: استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اهمیت وحدت حقیقی حوزه و دانشگاه گفت: به نظر می‌¬رسد اگر بخواهیم به مسئله وحدت حوزه

 

و دانشگاه فقط به شکل صوری نگاه نکنیم بلکه واقع‌بینانه و حقیقی بنگریم، پیش از آن باید به حل تعارض علم و دین بپردازیم.

 

رجبعلی نعمت‌زاده، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از مازندران، با اشاره به معنای وحدت، گفت:

 

وحدت حوزه و دانشگاه به معنای اجتماع و اتحاد نخبگان جامعه در کنار یکدیگر برای تعالی و پیشرفت جامعه است چرا که حیات و ممات

 

تمدن اسلامی و تمدن هر جامعه¬‌ای و نیز فراز و فرود آن به گسست یا پیوست نخبگان آن جامعه بستگی دارد.

وی با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه به این معنا است که ما این دو نهاد ارزشمند و گرانسنگ را به مثابه یک روح در دو کالبد ببینیم،

 

افزود: ما باید حوزه و دانشگاه را دو شعبه از مجموعه واحد ترویج علم و دین بنامیم که توأمان، هم مولدان علم¬ و هم حاملان اصلی

 

فرهنگ هستند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه، تصریح کرد: حاکمیت ما خوشبختانه هم ماهیتاً مردمی است و هم

 

حقیقتاً فرزند دانشگاه و حوزه¬است. شاید هیچ¬گاه مثل این دوران، این¬گونه بین ایده وعمل پیوند ایجاد نشده باشد.

وی با اشاره به اینکه در نظام جمهوری اسلامی ایران افکار برخاسته از حوزه و دانشگاه فوراً عملیاتی شده و به عرصه حاکمیت انتقال

 

می¬‌یابد، افزود: شکست منبع تولید علم حوزه و دانشگاه، شکست حاکمیت را در پی خواهد داشت.

نعمت‌زاده با اشاره به وحدت ماهوی حوزه و دانشگاه اظهار کرد: وحدت حوزه و دانشگاه اجمالاً اتفاق افتاده و در یک مقایسه میان وضعیت

 

قبل از انقلاب و بعد از انقلاب به روشنی در‌می¬یابیم که ارتباطات و تعاملات بین حوزه و دانشگاه به شکل قابل ملاحظه‌¬ای بهتر شده

 

است.

وی ادامه داد: اگر خواهان تعمیق وحدت دو قشر تأثیرگذار جامعه، حوزه و دانشگاه هستیم، لازم است موانع پیش روی آن را شناسایی و با

 

تدابیر و ساز و کارهای مناسب در جهت رفع آن¬ها تلاش کنیم.

 

ضرورت از بین بردن تقابل حوزه و دانشگاه

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه از بین بردن تقابل حوزه و دانشگاه و تبدیل آن به تعامل سازنده و راهگشا لازم‌ است، بیان کرد:

 

بدیهی است داشتن زبان و ادبیات مشترک، کمک شایانی در جهت آشنایی طرفین با یکدیگر نموده و بهره-گیری از تمامی ظرفیت¬ها را

 

امکان¬پذیر خواهد کرد.

وی ادامه داد: بدون تردید ایجاد دفاتر ارتباطی فیمابین و همفکری میان دانشجویان و اساتید دانشگاه با نخبگان و فضلای حوزه، تعامل

 

هدفمند و تقریب اندیشه¬ها به‌ویژه در مسایل سیاسی را فراهم خواهد ساخت.

نعمت‌زاده با اشاره به اهمیت وحدت حقیقی حوزه و دانشگاه، عنوان کرد: به نظر می‌¬رسد اگر بخواهیم به مسأله وحدت حوزه و دانشگاه

 

فقط به شکل صوری نگاه نکنیم بلکه واقع¬بینانه و حقیقی بنگریم، پیش از آن باید به حل تعارض علم و دین بپردازیم تا از قِبَل آن،

 

اندیشه¬‌ها سامان پذیرد و در سایه آن انگیزه نیز به حرکت درآید.

 

وی افزود: اگر علم و دین دو بال بالندگی جامعه محسوب می¬شوند، برای آن است که بین تفکر بشری و معنویت گره خورده است. شکی

 

نیست که اگر فکر بشر بی‌اتصال به خالق رها گردد، هیچ چیز نمی¬تواند ضامن تصدیق و یا ردش باشد.

مقابله با ناتوی فرهنگی از آثار وحدت حوزه دانشگاه است

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آثار وحدت در حوزه و دانشگاه، اظهار کرد: از جمله آثار وحدت حوزه و دانشگاه این خواهد بود که

 

با بالا¬ بردن ضریب بهره¬وری از ظرفیت حوزه و دانشگاه، به مقابله با ناتوی فرهنگی بپردازیم.

 

وی با اشاره به اینکه، اسلامی دانستن تمامی علوم مهمترین محصول وحدت حوزه و دانشگاه، است، تاکید کرد: اصول کلی همه علوم را

 

قرآن بیان می¬کند، بنابراین دانشمندان علوم طبیعی و تجربی در واقع در مقام تفسیر کتب تکوینی خدای متعال هستند و فرزانگان

 

حوزه¬های علمیه نیز به تفسیر کتاب تدوین خدا می¬نشینند.

نعمت‌زاده خاطرنشان کرد: تردیدی نیست اگر بخواهیم در مقابل جهانی‌سازی فرهنگ غرب، خیزشی مقدس به سمت ایجاد تمدن جهانی بر

 

محور ارزش¬های اسلامی راه بیندازیم، بایستی به وحدت حوزه و دانشگاه به معنای درست کلمه بیندیشیم و رهنمودهای حکیمانه مقام

 

معظم رهبری را جامه عمل بپوشانیم.

 

 

برچسب ها

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *