کارگاه روش تحقیق کیفی برگزار شد
کارگاه روش تحقیق کیفی برگزار شد به گزارش پایگاه اطلاعرسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی شهید […]

کارگاه روش تحقیق کیفی برگزار شد
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، کارگاه روش تحقیق کیفی به با حضور جمعی از استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به همت مرکز مطالعات دین و سلامت و جهاد دانشگاهی درمدت دو روز با سخنرانی جمعی از متخصصین حوزه پژوهش در سالن همایشهای نهاد برگزار گردید.
دکتر فریده خلج آبادی فراهانی، دانشیار گروه جمعیت، بهداشت و تنظیم خانواده، موسسه مطالعات جمعیتی کشور، با اشاره به پیچیده شدن مسائل و موضوعات اجتماعی در طول زمان، توجه بیشتر به مطالعات کیفی را بسیار مهم خواند و گفت: حضور اعضای هیئتعلمی گروههای مختلف بهخصوص مرکز مطالعات دین و سلامت بهمنظور کیفی کردن تحقیقات این حوزه بسیار لازم و ضروری است تا در کارگاههای اینچنینی شرکت کنند.
وی با اشاره تجربیات ۱۰ سال گذشته در این موضوع گفت سعی ما در این کارگاه بر انتقال این تجربیات به اعضای هیئتعلمی و دانشجویان حاضر در این دوره بود و در طی ۲ روز به مدت ۱۶ ساعت کار تئوری و عملی در خصوص روش تحقیق کیفی برای اعضای هیئتعلمی مرکز مطالعات دین و سلامت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد که علمآموزی و مهارتآموزی در انجام پژوهشهای کیفی با بهکارگیری منابع به روز یکی از اصلیترین فعالیتهای این کارگاه بود تا شرکتکنندگان در پایان این برنامه توانایی انجام چنین مطالعاتی را با طراحی، تحلیل و گزارشنویسی داشته باشند.
دکتر نسیبه زنجری ، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، از دیگر سخنرانان این برنامه بود. وی انواع روش تحقیق کیفی شامل پدیدار شناسی، نظریه زمینهای و تحلیل محتوا کیفی را در این کارگاه مورد بررسی قرار داد و در این خصوص گفت:
موضوعاتی در جامعه داریم که گاهی اوقات با روشهای کمی و آماری، اعدادی به دست می اوریم که تفسیر این اعداد چی هستند لایه های غیر از این لایه های سطحی لایه های پنهان این پدیده ها چه چیزهایی می توانند باشند نیازمند روشهای تحقیق کیفی هستند که بتوانیم معانی ذهنی اون این سیستم های ذهنی درواقع مشارکت کننده های جامعه و این پدیده را که داریم بررسی میکنیم در بیاریم و با این روش افراد می توانند مهارت هایی را به دست بیارن تا این انسان دارای ماهیت چند بعدی را کشف کنند.
وی افزود: این کارگاه از مقدماتی شروع شده و پیش نیاز ندارد، پارادایم های علم بود مثل تفسیرگرایی و تفاوت با پارادایم های اثبات گرایی به جمع آوری داده ها نحوه مصاحبه ها و جمع آوری داده ها، روش تحلیل محتوای کیفی، روش نظریه زمینهای و روش پدیدارشناسی مورد بررسی قرار گرفت.
دکتر عادل عبدالهی استادیار پژوهشیِ گروه جمعیت، محیط زیست و توسعه پایدار، موسسه مطالعات جمعیتی کشور، از دیگر سخنرانان این کارگاه یا اشاره به اهمیت برگزاری این نوع کارگاهها در حوزه مطالعات دین و سلامت افزود:
در این دو روز با حضور اعضای محترم هیئت علمی و دانشجویان و پژوهشگران حاضر، پتانسیلهای تحقیق کیفی، معایب و محاسن این روش با ذکر نکات عملیاتی هنگام ورود به جامعه مطالعاتی تشریح شد و به نظر میرسد این روش در بین دانشگاهیان جایگاه خود را پیدا نکرده و امیدواریم در تحقیقات دانشگاهی بهتر بتوانیم با استفاده از این روشها به سراغ موضوعات متنوع علمی رفته و نتایج شفافتری به دست آوریم.