۱۳۹۸/۰۳/۲۲ بدون نظر

نشست صمیمی اعضای تشکل ها، کانون‌ها و شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با مسئولین این دانشگاه برگزار شد

در این مراسم که با حضور مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرهاد زاده و ریاست محترم دانشگاه دکتر آقاجانی در جمع دانشجویان عضو تشکل ها و کانون‌ها و شورای صنفی برگزار شد منتخبین دانشجویان نقطه نظرات خود را با مسئولین در میان گذاشتند.

 

به گزارش ‍‍پایگاه اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرهاد زاده در آغاز سخنان خود در این نشست صمیمی با تبریک حلول ماه مبارک رمضان، از زحمات دکتر کدخدا زاده تشکر کردند و برای آقای دکتر خدادوست آرزوی موفقیت و کار خوب و بانشاط و مرضیه خدا و معصومین را از درگاه الهی خواستار شدند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری لیالی قدر را شب‌های ویژه و خاصی دانستند و افزودند: کل ماه مبارک “رمضان” مقدمه شب قدر است، کل ماه رجب و شعبان مقدمه ماه رمضان است و کل ماه رمضان مقدمه لیالی قدر است حتی بعضی‌ها برای اینکه بتوانند در شب قدر یک اتفاق ویژه‌ای برای خود رقم بزنند خیلی مقدمات را انجام می‌دهند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرهاد زاده با اشاره به آیه:

یا أَیهَا الَّذینَ آمَنوا کتِبَ عَلَیکمُ الصِّیامُ کما کتِبَ عَلَی الَّذینَ مِن قَبلِکم لَعَلَّکم تَتَّقونَ

تربیت انسان‌ها و جوامع را دارای دو رویکرد کلی و کلان دانسته و افزودند: یکی از دو رویکرد کلی و کلان این است که ما بخواهیم افراد را وادار کنیم که کار خوب انجام بدهند یعنی چینش جامعه و نظم و انتظاماتش طوری باشد که انسان‌ها کار خوب انجام بدهند، مثلاً من می‌خواهم مشکل ترافیک رو حل کنم این دو راه دارد: یک‌راه حل این است که شما با استفاده از قدرت حداکثری پلیس، قدرت حداکثری جریمه، یک کاری کنید که انسان‌ها اجازه تخطی و تخلف پیدا نکنند، یعنی انسان‌ها به خاطر ترس از جریمه سنگین یا ترس از پلیس بسیار قهار قوانین را بسیار دقیق رعایت بکنند که شما خیابان خیلی منظمی خواهید داشت بدون شک وقتی‌که پلیس قدرتمند جریمه‌های بسیار سنگین را وضع بکنید انسان‌ها دیگر نمی‌توانند خطا کنند، می‌ترسند خطا کنند یعنی این “قدرت” پلیسی آن اهرم بیرونی است که دارد افراد و اشخاص را مدیریت می‌کند کنترل می‌کند و تربیت می‌کند اما خوب این آدم‌ها از درون ساخته نمی‌شوند جامعه شما به لحاظ مشکلات چه‌بسا خیلی مشکلاتش کم شود، ترافیک شما حل بشه بعضی از بی‌نظمی‌ها، بعضی از مظالم این‌ها حل بشه، این‌یک مدل از تربیت انسان‌هاست به‌حسب ظاهر شما هم جامعه خوبی خواهید داشت اما با استفاده از قدرت فوق‌العاده پلیس و اهرم‌های بیرونی این کار، کار نسبتاً آسانی است؛ اما یک‌وقت شما می‌روید سراغ درون آدم‌ها یعنی رویکرد شما رویکرد نگاه به اهرم‌های درونی انسان‌هاست همان‌که ما در عباراتمان میگوییم نهادینه شود، در وجود افراد یک رفتار خوب یک رفتار درست در درون انسان‌ها نهادینه شود، درواقع شما دنبال حسن فاعلی باشید.

وی نگاه اول به این مسئله‌را نگاه حسن فعلی دانسته و افزودند: با این نگاه اگر فعل درست بشه، کار درست بشه، نظم و انتظام در جامعه درست می‌شود. درست است که با استفاده از قدرت حداکثری اهرم‌های بیرونی این کار را می‌توان انجام داد حتی یک پدر در خانه یک مادر در خانه می‌تواند این کار را انجام بدهد اما تا مادامی‌که آن قدرت فوق‌العاده پلیس هست آن پدر آن ما در آن قدرت قاهره و شبیه یک “فرمانده” پادگان در خانه عمل کند، بله این اتفاق می‌افتد اما به نظر خیلی ارزش ندارد این کار اگرچه گاهی اوقات در یک حدی لازم است.

 

“حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرهاد زاده” جامعه را ترکیبی از نیروهای بسیار متعدد و متنوع باسلیقه‌های بسیار گوناگون دانستند و افزودند: اینکه انتخاب شما به‌عنوان مسئول جامعه مسئول یک‌خانه مسئول یک مرکز این باشد که بیشتر تکیه کنید به اهرم‌های بیرونی، قدرت پلیس، جریمه یا نه بیایم سراغ درون آدم‌ها و به آن‌ها تکیه کنیم. به اهرم‌های درونی آدم‌ها، تقوا را به تعبیر ما در درون انسان‌ها پرورش بدهیم عشق به‌خوبی ها را در درون افراد پرورش بدیم این‌یک مدل دیگری است از تربیت و در قرآن به این مدل دوم توجه ویژه‌ای شده است. ((لعلکم تتقون)) روزه را بر شما واجب کردم، حالا با این جزئیات و توصیفات که خدای متعال دارد چرا روزه را بر شما واجب کردم به خاطر آنکه خود شما متقی بشید به خاطر اینکه خود شما از درون به سمت صلاح حرکت کنید، من خیلی به دنبال اهرم‌های بیرونی نیستم حالا در حد ضرورت تکرار می‌کنم گاهی واقعاً لازم است.

وی مکاتب تربیتی موجود در دنیا را در دو رویکرد کلی و کلان تشریح کرد و افزود: ۱. رویکرد تکیه‌بر اهرم‌های بیرونی آدم‌ها که به‌اصطلاح خود ما بهش میگوییم رفتن دنبال حسن فعلی این‌یک مدل است، یک مدل دیگر که مدل قرآنی است و تکیه‌بر اهرم‌های درونی آدم‌ها است که به آن “حسن فاعلی” می‌گوییم که خود افراد ساخته بشوند البته کار سختی است و انسان را پیر می‌کند. یک پدر وقتی می‌خواهد بچه‌هایش را تربیت کند این مدل قرآنی خیلی اذیت می شود، خیلی شکسته می شود خیلی زحمت باید کشید و خیلی دیر جواب میدهد اما به‌هرحال ارزشمند است.

مسئول “نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری” حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرهاد زاده در ادامه این نشست صمیمی ضمن تشکر از حضور “دانشجویان” و ریاست “دانشگاه” با تاکید بر نقش “تشکل‌ها”، کانون‌ها و اعضای شورای صنفی، آنها را تجلی دانشجویان دانشگاه دانستند و افزودند: آقای دکتر آقاجانی از قبل از ماه مبارک رمضان اظهار علاقه کرده بودند که دانشجویان را در نشستی صمیمی ببینیم و یک صحبتی داشته باشیم در مورد اینکه آقای دکتر در دانشگاه چه‌کارهایی انجام می‌دهند من حقیقتاً بارها گفته‌ام که آقای “دکتر آقاجانی” افکار خیلی بلند و چشم‌اندازهای خیلی خوبی را برای دانشگاه دارند که به‌هرحال اقدامات و کارهایی که ایشان انجام دادند در این مدت و چشم‌اندازهایی که دارند به  نظر بنده خیلی ارزشمند است من در هیئت‌رئیسه هستم جاهای مختلف ارتباط داریم و این نگاه‌ها و تدابیر را می‌بینم و طبیعتاً مشکلاتی هم وجود دارد بدون شک همه‌جا مشکل هست یکی از دوستان می‌گفت: یکجا فقط مشکل نیست آن‌هم فقط خانه فرعون، خانه فرعون مشکل نیست چون یک قدرت قهار و کوبنده و جهنمی اونجا وجود دارد که کسی نمی‌تواند جیک بکشد اونجا فقط هیچ مشکلی نیست البته با این تعبیر.

منتها جاهای دیگر همه‌جا مشکل هست و مشکل را باید بگوییم از روی دلسوزی و دنبال آن باشیم این جلسه درون خانوادگی است تشکلات مختلف تشریف آوردند شورای صنفی کانون‌ها تشریف آوردند و رویکرد این جلسه هم که هرسال تشکیل‌شده به‌جز پارسال که مشکلاتی بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرهاد زاده با تأکید بر رویکرد حل مشکل در دانشگاه گفت: رویکرد این جلسه عزیزان من رویکرد حل مشکل است، خیلی از مشکلات را مسئولین می‌دانند منتها خوب باید پیشنهاد داده بشود و بچه‌ها بگویند: ما هم هستیم، فلان جا فلان مشکل وجود دارد این تبیین مشکل و به نظر ما این هم راه‌حلش، ما هم به‌عنوان بچه‌های شما هستیم و کمک می‌کنیم تقاضا و خواهش من این است که با این نگاه دوستانی که تشریف می‌آورند صحبت ‌کنند حالا ما هزار مشکل هم داشته باشیم ۱۰۰ تا مشکل داشته باشیم بتونیم دوتاشو بگوییم تبیین بکنیم دلسوزان مطرح کنیم، مستند و عالمانه و با حفظ حریم‌ها و پیشنهاد بدیم و بگوییم خود ما هم هستیم یعنی پیشنهاد نه اینکه این‌که این کار را انجام بدید بلکه این کار را انجام بدیم ما هستیم کمک می‌کنیم.

وی در پایان گفت:عرض من همین است و تشکر ویژه می‌کنم… انشالله که جلسه خوبی باشد و بتوانیم استفاده کنیم و سال بعد خدا عمری داد به ما حیاتی داد بگویم خوب خدا را شکر پارسال که این جلسه را گرفتیم توانستیم این دو مشکل را در دانشگاه حل کنیم با پیشنهاد بچه‌ها و پیگیری خودشان و با مشارکت خودشان ان‌شاءالله


دکتر آقاجانی: آینده آموزش عالی و پزشکی کشور به فعالیت دانشگاه های علوم پزشکی گره خورده است

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سلامت مردم، آینده آموزش عالی و پزشکی کشور به فعالیت دانشگاه های علوم پزشکی گره خورده است.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر محمدآقاجانی در نشست صمیمانه تشکل ها، کانون ها وشورای صنفی دانشجویی با مسئولان دانشگاه، با بیان این که شرایطی که امروز در کشور با آن مواجهه هستیم، شرایطی استثنایی است، اظهار کرد: مسئولان دانشگاه، استادان، کارکنان و به خصوص دانشجویان رشته های مختلف، امروز بیش از هر روز دیگری نیاز به همفکری، همراهی و همدلی با یکدیگر دارند.

وی با اشاره به وضعیت آموزش عالی پزشکی و در راستای آن ارائه خدمات درمانی و بهداشتی که ذاتا وظیفه دانشگاه علوم پزشکی است، گفت: این دانشگاه عهده دار مسئولیت تربیت و آموزش بیش از ۱۴ هزار دانشجو  در بیش از ۲۵۰ رشته مقطع و ارائه خدمات درمانی و بهداشتی به بیش از پنچ و نیم میلیون نفر جمعیت است؛ این مهم، کاری عظیم و مسئولیتی خطیر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عزم جدی، اتحاد و درک موقعیت موجود را، راه حل مناسبی برای غلبه بر مشکلات و بحران های اقتصادی کشور دانست و گفت: اگر همه ما با هم باشیم،آسیب کمتری می بینیم، اما اگر با هم متحد نباشیم مسلما آسیب های بسیار بزرگی خواهیم دید.

دکتر آقاجانی با بیان اینکه سلامت مردم، آینده آموزش عالی و آینده پزشکی کشور به فعالیت دانشگاه های علوم پزشکی گره خورده است، یادآور شد: اطمینان خاطر دارم که به حول قوه الهی کشور عزیز و مردم فداکار ما سربلند و با افتخار از این پیچ خطرناک هم عبور خواهند کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: اما نمی توانیم واقع بین نباشیم و به مشکلات پیش رو بی توجه باشیم و فکر کنیم که هیچ اتفاقی نیفتاده است.

دکتر آقاجانی با اشاره به یکی از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه دشمن آرایش جنگی گرفته است، افزود: این سخن باید سرلوحه تصمیمات ما باشد و من از این فرمایش مقام معظم رهبری این گونه برداشت کردم که ما هم باید آرایش جنگی بگیریم؛ معنا ندارد که دشمن آرایش جنگی داشته باشد و ما مطابق شرایط صلح رفتار کنیم.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: پس ما هم باید آرایش جنگی بگیریم و مهمترین اصل در آرایش جنگی تدبیر، اتحاد، جو وحدت و مودت است که در جنگ تحمیلی نیز توانست ما را به افتخارات بزرگ برساند.

وی با تاکید بر اینکه به خاطر از خود گذشتگی شهدا، جانبازان و ایثارگران یک وجب از این خاک عزیز در جنگ تحمیلی از دست نرفت و ارزش های ملی و مذهبی انقلاب پا برجا ماند، یادآور شد: البته مقام معظم رهبری فرمودند که جنگ به معنای جنگ نظامی نخواهد بود، اما در سایر حوزه ها واقعا جنگ جدی است.

دکتر آقاجانی در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن تبریک و آرزوی موفقیت برای دکتر خدادوست معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، اظهار کرد: از دوست و برادر عزیزم دکتر کدخدا زاده معاون سابق دانشجویی و فرهنگی بسیار تشکر می کنم و امیدوارم که دکتر خدادوست در این مسند اوضاع فرهنگی دانشگاه را ارتقا داده و برای وضعیت رفاهی دانشجویان نیز برنامه های خوبی را اجرا کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان یادآور شد: باید بدانیم اوضاع، اوضاع متفاوتی است و همگی باید تحملمان را افزایش دهیم، مقداری از خواسته هایمان را در همه سطوح کم کنیم تا ان شاالله کشورمان از این شرایط مهم و سرنوشت ساز تاریخی به خوبی عبور کند.

در پایان این جلسه نمایندگان تشکل ها، شوراهای صنفی و انجمن های دانشجویی به بیان نظرات و پیشنهادهای خود در حوزه های مربوط به دانشگاه و دانشجویان پرداختند که از طریق  اسلایدر زیر میتوانید به آن دسترسی داشته باشید.

image_pdfPDFimage_printچاپ مطلب
برچسب ها

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *