۱۳۹۹/۰۶/۱۲ بدون نظر

وحدت اسلامی از منظر امام راحل ( ره ) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی )

 

رحمان غریبی

 

مقدمه :

یکی از بزرگترین منادیان وحدت در قرن اخیر در جهان اسلام امام خمینی ( ره ) و حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی می باشند، ایشان با توجه به درایت و خردمندی و حساسیت خاصی که نسبت به وضعیت مسلمانان و جهان اسلام داشته اند، همیشه بر این مساله تاکید داشته اند که وحدت و همبستگی مسلمانان جهان و جهان اسلام می تواند دست استکبار را از سر آنان کوتاه کرده، عزت و عظمت از دست رفته را به آنان باز گرداند .مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) با حساسیت ویژه ای، در طول سال های زعامت و ولایت خویش، مسایل جهان اسلام را دنبال نموده اند و در بزنگاه های خاص، خط مشی ها و نقطه نظرات کلیدی و راهبردی را برای ایجاد حساسیت در میان اندیشمندان و صاحب نظران مسلمان مطرح ساخته اند .
به بیان دیگر، رهبری و زعامت ایشان فراتر از مرزهای ایران را در بر می گیرد و اکنون تمام اقشار بیدار و روشنفکران آزاد یخواه و گروه ها و دستجات در جهان اسلام، سر حلقه ی هر گونه خیزش و انسجام اسلامی در سر تاسر جهان اسلام را منبعث از رهنمودها و دستورالعمل های رهبران جمهوری اسلامی ایران می دانند. هشدار ها و نصایح هوشمندانه ی رهبران انقلاب اسلامی در هر زمانی، حساسیت های فراگیری را ایجاد نموده، توانسته به میزان بسیار تعیین کننده ای، مخاطرات، توطئه ها، دسیسه های شوم استکبار جهانی را به حداقل کاهش دهد.
تهدید هایی چون تجزیه ی کشورها، دامن زدن به اختلافات مذهبی و فرقه ای، سوء استفاده از مقوله ی آزادی، حمایت از بنیاد گرایی خطرناک، پشتیبانی از تروریست های وابسته به غرب که در کشور های اسلامی فعالیت می کنند .
طرح خاورمیانه ی بزرگ، گسترش اقتصادی و نظامی رژیم صهیونیستی و موارد دیگر در زمره ی عمدترین مخاطرات آسیب زا برای پیوند و همبستگی جهان اسلام بوده اند که از سوی رهبران انقلاب مورد تاکید قرار گرفته اند .
تعاریف وحدت و پیشینه ی آن در قرآن کریم .

الف – تعریف لغوی وحدت
کلمه ی وحدت از وحد به معنای یکی، تنها و تک آمده است . دارای الفاظ مشترکی است که بر شش وجه، جنس، نوع، اتصال در خلقت ، نداشتن نظیر در خلقت، عدم امکان تجزیه ، یکی در اصل و به جهت سخت بودن (۱) ، اما کلمه ی وحدت در همه ی این امور عارضی می باشد. وحدت یعنی عدم تجزیه و تکثیر در ذات مقدس معنا ندارد (۲)
یعنی تجزیه و تکثیر در مورد شیء در جامعه وجود نداشته باشد و یکی باشند ، اما در مورد خداوند هم چنان که در قرآن آمده است : ( و اذاذکر الله وحده اشمازت قلوب الذین لا یومنون بالاخره )(۳)
ونیز مونث و حد بوده که به معنای یکی بودن و ضد کثرت می باشد. (۴ )
ب- معنای انگلیسی وحدت: در زبان انگلیسی از کلمه ی وحدت به ترتیب اولویت و کاربردهای اجتماعی، فرهنگی و ……… از این واژگان بهره می جویند ( ۵ )
۱)unity 2)alliance 3)solidarity

تعریف اصطلاحی وحدت اسلامی :
وحدت امت اسلامی که مسلمانان در کنار حفظ مذاهب خودشان بر محور مشترکات دینی مثل توحید، قرآن، پیامبر اعظم ( ص) و سنت و سیره ی نبوی در برابر خطراتی که اسلام و جامعه ی مسلمانان را تهدید می کند، هم بستگی و هم دلی داشته باشند و از اختلاف های گوناگون مذهبی دوری کنند.
پیشینه ی وحدت در قرآن:
منظور از پیشینه ی وحدت در قرآن، تعداد دفعات تکرار این کلمه در قرآن می باشد . هدف از آن، درجه ی اهمیت موضوع را برای ما روشن می کند ، چرا که تعداد دفعات تکرار امری اهمیت موضوع را روشن می نماید، کلمه ی وحدت با سایر مشتقات آن در قرآن کریم ۶۹ بار تکرار شده است .(۶)

فصل اول:

وحدت اسلامی از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این فصل، با استفاده از بیانات امام خمینی ( ره ) در طول دوران رهبری ایشان به تشریح و اهمیت موضوع وحدت اسلامی از نظر ایشان می پردازیم .
پیروزی مسلمانان
پیروزی مسلمانان در گرو وحدت اسلامی و اجتماع زیر پرچم لااله الاالله است .(صحیفه ی نور ، ج ۶، ص۱۱۶ ،۱۵/۲/۱۳۵۸ )
تحول روحی
توجه به اسلام و وحدت کلمه، عامل ایجاد تحول روحی در جامعه است .(همان ، ص ۱۴۸ ، ۲۳/۲/۱۳۵۸٫)
رمز پیروزی
وحدت کلمه و اتکال به خدا رمز نیل به پیروزی نهایی است .(همان ، ص ۱۶۸ ، ۲۴/۲/۱۳۵۸ )
دستور مهم
رفتار برادرانه و حفظ وحدت کلمه از دستورات مهم اسلام است . ما باید همه با هم، توجه به این بکنیم که همان طوری که اسلام فرموده است ( واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا ) همه با هم دست به هم بدهید و اعتصام به حبل خدا بکنید و برای خدا اجتماع کنید و تفرقه نباشد در کار ، از تفرقه بترسید. (همان ، ج ۷ ، ص ۲۰۸ ، ۵/۴/۱۳۵۸ )
دستور خدا
دستور خدا حفظ وحدت بر اساس اعتصام به حبل الله است . دستور همان است که آیه ی «واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا» (فرموده ) در آیه فقط امر به اجتماع نیست، تمام دستورهای مردم عادی و رژیم های غیر الهی این است که همه با هم باشید و دستور به اجتماع است، لکن دستور خدا دستور ( واعتصموا بحبل الله ) است
اتحاد در راه حق
این که مهم است که تنها این نباشد که همه با هم در یک امری مجتمع باشید و متفرق نباشید، امر این است که همه با هم اعتصام به حبل الله بکنید. راه، راه حق باشد و توجه به حق باشد و اعتصام به راه حق باشد . انبیا نیامده اند که مردم را در امور با هم مجتمع کنند. انبیا آمده اند که همه را در راه حق مجتمع کنند.( همان ،۸ ، ص ۱۵۵٫)
قرآن ، محور وحدت است آنچه مهم است این که مسلمین به اسلام و قرآن عمل کنند . این وحدت همان چیزی است که در قرآن کریم درباره ی آن سفارش شده است و ائمه ی اطهار ( ع ) مسلمین را به آن دعوت کرده اند . اصولاً دعوت به اسلام ، دعوت به وحدت است . به این معنا که همه در کلمه ی اسلام با هم مجتمع باشند . لکن همان طور که می دانید ، نگذاشتند این وحدت تحقق پیدا بکند ، خصوصاً در این عصرهای اخیر که زیادتر به اختلافات دامن زده اند، چون کارشناس های آن ها فهمیده بودند که اگر این اجتماع بزرگ اسلامی به هم نزدیک بشوند و به هم بپیوندند، دیگر هیچ قدرتی نمی تواند با این ها مقابله کند و نسبت به آن ها سلطه جویی کند . آن ها تنها راه را در این دیدند که برای مقاصد شوم خود بین همه گروه ها تفرقه بیندازند . (صحیفه ی نور، ج ۱۶، ص۴،۲۳/۱۰/۱۳۶۰ )
حکم خدا
یکی از احکامی که مورد توجه خداست وحدت و انسجام همه است . (همان ،ص ۱۷۳ ،۱۳/۳/۱۳۶۱ )
دست آورد پیامبران آن روزی که این وحدت از بین برود همه ی نوامیس ما و زحمت های انبیا( ع ) به باد فنا خواهد رفت . (همان ،ج ۱۷ ،ص ۲۳۳ ،۲۱/۱/۱۳۶۲ )

اتحاد مستضعفان
باید کوشش کرد که وحدت بین مستضعفان در هر مسلک و مذهب تحقق پیدا کند . (همان ،ص ۲۴۹ ،۲۰/۲/۱۳۶۲)
معصیت خدا
اگر کارشکنی برای این وحدت بشود ، این وحدتی که اکنون در بین ملت ما موجود است، بین دولت و ملت ما موجود است، اگر یک نفر خدشه بکند بر این، بخواهد به هم بزند این وحدت را، این معصیت خدا را کرده است .(همان، ج ۱۹ ،ص ۱۳۲ ،۱/۱/۱۳۶۴ )
حفظ اسلام
حفظ اسلام به حفظ وحدت است . (همان ،ج ۲۰ ، ص ۵ ، ۱۹/۳/۱۳۶۵
رحمت الهی
وحدت را حفظ کنید تا خدای تبارک و تعالی عنایتش را مستدام کند .( همان ، ج ۲۰ ، ص ۸۴ ، ۲۱/۱/۱۳۶۶ ).
اخلاص و اتحاد
هم وحدت را حفظ کنید و هم اخلاص را . (همان ، ج ۲۰ ، ص ۱۰۶ ، ۵/۵/۱۳۶۶ )
حقوق برابر
من مکرر اعلام کرده ام که در اسلام، نژاد، زبان، قومیت و ناحیه مطرح نیست.تمام مسلمین چه اهل سنت وچه شیعه، برادر و برابر و همه برخوردار از همه ی مزایا و حقوق اسلامی هستند. ( وحدت از دیدگاه امام خمینی (ره ) ص ۱۰۵ ).
رفع مشکلات
اگر مسلمانان به جهت امری که خدای تبارک و تعالی فرموده است : « واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا »، اگر به همین یک امر و نهی عمل می کردند، تمام مشکلاتشان [ مشکلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی شان ] رفع می شد و هیچ قدرتی نمی توانست با آن مقابله کند .(صحیفه ی نور ، ج ۷ ، ص ۱۷۶ ، ۱/۴/۱۳۵۸ ).

همه اهل توحید هستیم
برادران شیعه و سنی از هر اختلافی احتراز کنند . امروز، اختلاف بین ما تنها به نفع آن هایی است که نه به مذهب شیعه اعتقاد دارند و نه به مذهب « حنفی » یا سایر فرق . آن ها می خواهند نه این باشد، نه آن ، ….. ما باید توجه به این معنا بکنیم که همه ی ما مسلمان هستیم و همه ی ما اهل توحید هستیم . (همان ،ص ۴۰۹ )
دشمن شناسی
برادران اهل سنت در کشورهای اسلامی ، بدانند که عمال وابسته به قدرت های شیطانی بزرگ ، خیر خواه اسلام و مسلمین نیستند و لازم است مسلمانان از آنان تبری کنند و به تبلیغات نفاق افکنانه ی آنان گوش فراندهند .(همان ، ج ۷ ، ص ۵۲۴ ، ۲۱/۶/۱۳۵۹ ) .
در سایه ی پرچم توحید
ای مسلمانان جهان که به حقیقت اسلام ایمان دارید ! به پا خیزید و در زیر پرچم توحید و در سایه ی تعلیمات اسلام ، مجتمع شوید و دست خیانت ابرقدرتان را از ممالک خود و خزاین سرشار آن کوتاه کنید و مجد اسلام را اعاده کنید و دست از اختلافات و هواهای نفسانی بردارید که شما دارای همه چیز هستید . (همان ، ص ۵۲۵ ، ۲۱/۶/۱۳۵۹ ) .
پیروان قرآن
ما همه، پیرو قرآن و رسول اکرم (ص) هستیم و همه با هم یک جهت، یک وجهه، یک دین، یک قرآن داریم و من امیدوارم که تفرقه انگیزی ها را شماها با قدرت خودتان و قوه ی الهی قطع کنید، نگذارید رخنه کنند در صفوف فشرده ی ما.(قومیت و ملیت و اندیشه ی فراملی از دیدگاه امام خمینی (ره ) ص ۲۲ ، ۵/۲/۱۳۵۸ ).
حق اسلام
ادا کردن حق اسلام به این است که تفرقه در بین خودمان نباشد. آنهایی که می خواهند ایجاد تفرقه کنند، از خود برانید. توطئه هایی که از شرق و غرب در ایران دارد نضج می گیرد، نگذارید که نضج بگیرد . (همان ، صص ۲۷ و ۲۸ ، ۱۱/۱۰/۱۳۵۸ )
ید واحده
ما همه ی ممالک اسلامی را از خود می دانیم و خودمان را هم از ممالک اسلامی می دانیم. ما می خواهیم به امر خدای تبارک و تعالی ، همه با هم مجتمع باشیم و همه « ید واحده » باشیم بر ضد مستکبرین جهان .(همان ، صص ۳۴ و۳۵ ، ۱۱/۹/۱۳۶۰ ).
وظیفه ی همه
جای تردید نیست که وظیفه ی یک نفر مسلمانی که در دورترین نقطه های جهان به سر می برد، همان وظیفه ای است که خلق مسلمان فلسطین امروز به آن مسوول است ، مسلمانان به مثابه دست واحدند و همه در مسوولیت عمومی یکسانند. تفرقه جویی و نژاد پرستی در کار نیست و بین ملت های اسلامی هیچ گونه امتیازی وجود ندارد، جز تقوا و پرهیز کاری .(همان ، صص ۴۳ و۴۴ ، ۱۹/۷/۱۳۴۷ ).
وظیفه ی اهل قلم و بیان
کسانی که اهل قلم و بیان هستند، باید این مسایل [ تحریکات مشکوک و حملات مستمر برای تیره گرداندن روابط بین عرب و عجم و ترک و کرد و…] را برای مردم توضیح دهند و اسلام را به مردم معرفی کنند و بگویند که اسلام برای ملیت خاصی نیست و ترک، فارس، عرب و عجم ندارد. اسلام متعلق به همه است و نژاد و رنگ، قبیله و زبان در این نظام ارزش ندارد. قرآن کتاب همه است و این تبلیغات که این عرب است، آن ترک است و یا فارسی یا کرد، تبلیغاتی است که اجانب برای چپاول مخازنی که در این ممالک است رواج می دهند که مسلمانان را از هم جدا کنند . مسلمین باید هشیار باشند که تحت تاثیر این تبلیغات واقع نشوند .( همان ، ص ۴۹ ، ۱۶/۹/۱۳۵۷

فصل دوم:

وحدت اسلامی از منظر مقام معظم رهبری( مدظله العالی)

۱.اتحاد و انسجام اسلامی مهمترین نیاز دنیای اسلام و علاج واقعی مشکلات مسلمانان :
در دیدار مسولان نظام، سفرای کشورهای اسلامی در ایران و جمعی از میهمانان شرکت کننده در کنفرانس وحدت اسلامی ، ضمن تبریک این عید فرخنده به همه ی مسلمانان جهان و ملت ایران ، با اشاره به احیای هویت اسلامی و حقیقت انکار ناپذیر بیداری اسلامی و آمادگی دنیای اسلام برای حرکت به سوی عزت، استقلال و پیشرفت علمی تصریح کردند : امروز مهمترین نیاز دنیای اسلام و علاج واقعی همه ی مشکلات مسلمانان، اتحاد و انسجام اسلامی است و بر همین اساس، علما و روشنفکران مسلمان باید منشور وحدت اسلامی را به عنوان مطالبه ای تاریخی، تدوین کنند. حضرت آیت الله خامنه ای انسان ها را مرهون برکات و رحمت پیامبر اعظم (ص) دانستند و با اشاره به نیاز بشر به تعالیم آن حضرت به عنوان راه نجات و زمینه ساز تحقق عدالت و ارزش های والای انسانی در جامعه افزودند : امت اسلامی بعد از سال ها غفلت، اکنون نگاه جدیدی به شریعت و آیین اسلام دارد، بنابراین دنیای اسلام می تواند با چنین بینش و درک نوینی و با تمسک به معارف دینی و سیره و کلام پیامبر اکرم (ص) پیشتاز بشر به سوی کمال و تعالی باشد. ایشان با اشاره به واقعیات کنونی دنیا ، بیداری اسلامی و برگشت به اسلام، احیای قرآن و ایجاد امت واحد را از جمله ی این واقعیات برشمردند و خاطرنشان کردند: این مسایل که سال های متمادی به صورت آرمانی دور دست، در میان برخی خواص و مصلحان دنیای اسلام مطرح بود، اکنون در میان توده های مسلمان بویژه قشرهای جوان و تحصیل کرده، به شعاری زنده تبدیل شده که البته نقش پیروزی اسلام در ایران و ایستادگی و فداکاری ملت ایران در این خصوص و دمیدن روح امید در میان امت اسلامی ، بسیار بارز و برجسته است .

۲- بیداری اسلامی خطر بزرگ برای قدرت های استکباری و نظام سلطه :
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: در کنار بیداری اسلامی و احیای شعارهای اصیل اسلامی ، دشمنی جبهه ی ضد اسلامی با اسلام نیز سازمان یافته تر، جدی تر و همه جانبه تر شده است، زیرا بیداری دنیای اسلام ، خطری بزرگ برای قدرت های استکباری و نظام سلطه ی جهانیست. ایشان طرح مسایلی همچون جنگ صلیبی، اهانت به پیامبر بزرگوار اسلام (ص) و ارائه ی چهره ای خشن از مسلمانان را حرکتی طراحی شده و سازمان یافته برای مقابله با جبهه ی هویت اسلامی دانستند و تاکید کردند: یکی دیگر از واقعیات دنیای امروز این است که در این رویارویی برخلاف محاسبات مادی و تبلیغات رسانه ای، جبهه ی به ظاهر قدرتمند استکبار، مغلوب جبهه ی حرکت عظیم اسلامی شده است. رهبر انقلاب اسلامی، شکست نقشه های جبهه ی استکبار و در راس آن، آمریکا را در منطقه ی خاورمیانه بویژه در فلسطین، عراق و لبنان نمونه های بارز این واقعیت برشمردند و خاطرنشان کردند: کسانی که می گویند باید در بررسی مسایل واقع بین بود ، باید این واقعیات و حقایق انکارناپذیر را مدنظر قرار دهند . ایشان یکی از الزامات بسیار مهم را برای ادامه ی حرکت عمیق امت اسلامی به سمت پیروزی، اتحاد و انسجام اسلامی برشمردند و افزودند: سیاست جبهه ی استکبار، ایجاد اختلاف و نزاع قومی و مذهبی میان مسلمانان است که برای مقابله با آن، باید وحدت و انسجام میان امت اسلامی تقویت شود و بر همین اساس ، سال ۸۶ ، سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی نامگذاری شده است .

۳- ضرورت تدوین منشور وحدت اسلامی :
حضرت آیت الله خامنه ای، کج فهمی، توهمات غلط، سوء تفاهم و بی اطلاعی از مبانی صحیح تفکرات یکدیگر را از موانع اصلی اتحاد دانستند و با اشاره به نقش دولت های اسلامی و علمای اسلام در زمینه سازی برای وحدت و انسجام اسلامی تاکید کردند: تدوین منشور وحدت اسلامی به همت علمای اسلام، ضروری و مطالبه ای تاریخی است که اگر امروز به این وظیفه عمل نشود، نسل های بعدی ما را مواخذه خواهند کرد. رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر این که جبهه ی استکبار در برخورد با جبهه ی اسلامی هیچ تفاوتی میان مسلمانان اعم از شیعه و سنی قائل نیست افزودند : در شرایطی که دنیای استکبار سعی در تخریب چهره ی مسلمانان دارد و بیداری اسلامی در میان شیعه و سنی را برای خود خطر می داند و آن را چه با نام حماس و چه با نام حزب الله لبنان آماج حمله قرار می دهد ، آیا عاقلانه است که مسلمانان درگیر نزاع قومی و مذهبی شوند و دشمن مشترک خود را فراموش کنند؟
۴

– ضرورت اتحاد دولت های اسلامی با یکدیگر و اتکا آن ها به ملت های خود :
ایشان ، اتحاد دنیای اسلام را به نفع ملت های مسلمان و همچنین به سود دولت های اسلامی دانستند و تاکید کردند : دولت های اسلامی باید به یکدیگر نزدیک تر شوند و اگر به ملت ها و قدرت و توانایی های خود متکی باشند، بسیار قوی تر خواهند بود تا این که بخواهند به سیاستمداران آمریکایی اتکا کنند. حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند : ایران اسلامی تجربه ی ایستادگی در مقابل قدرت ها، توکل بر خدا و تکیه بر قدرت و توانایی های خود را نشان داده و در ۲۸ سال گذشته با وجود همه ی فشارها و توطئه های گوناگون ، قدرت و پیشرفت ملت ایران روزافزون شده است .

۵– پیامبر اسلام (ص) معیار وحدت و محور اتحاد مسلمین :
ایشان همچنین در هجدهمین کنفرانس وحدت اسلامی در بیاناتی اعلام داشتند: وحدت امت اسلامی، امروز و همیشه یکی از مهمترین نیازهای این امت است، همچنین معیار وحدت و محور اتحاد مسلمین، وجود مقدس نبی مکرم اسلام و یاد و نام آن بزرگوار است، از عوامل ضد وحدت می توان این ها را نام برد : اختلافات قومی، اختلافات مذهبی و طایفه ای، اختلافات سیاسی که باید با آن ها مقابله کرد. اما از همه ی این ها دشوارتر موجبات تفرقه ای است که به امت اسلامی تزریق می شود در بستر همین اختلافات قومی و طایفه ای و مذهبی، دشمنان اسلام طبق سیاست همیشگی خودشان بین مسلمانان اختلاف ایجاد می کنند. قرآن ما را به وحدت توصیه کرده است، ما را تهدید کرده است که اگر اتحاد و همبستگی خودتان را از دست بدهید، آبرو و هویت و قدرت شما نابود خواهد شد. شک نداریم به وعده ی الهی که فرمود :
« وعد الله الذین امنوا منکم و عملوا الصالحات لیستخلفنهم فی الارض کما استخلف الذین من قبلهم و لیمکنن لهم دینهم الذی ارتضی لهم .« وعد ه ی عملی است و تحقق پیدا خواهد کرد. شرط آن ، ایستادگی ، استقامت ، راه را گم نکردن ، هدف را گم نکردن ، وحدت را حفظ کردن و به خدای تعالی توکل کردن است . ایشان همچنین به مناسبت کنگره ی عظیم حج در سال ۱۳۸۶ می فرمایند : امروز دشمن غدار امت اسلامی، گردانندگان مراکز استکباری و قدرت های فزونی طلب و متجاوزی می باشند که بیداری اسلامی را تهدیدی بزرگ برای منافع نامشروع و سلطه ی ظالمانه ی خود بر دنیای اسلام می دانند. همه ی ملت های مسلمان و پیشاپیش آنان، سیاستمداران و علمای دین و روشنفکران و رهبران ملی کشورها، باید در برابر این دشمن متجاوز، صف متحد اسلامی را با استحکام هر چه بیشتر تشکیل دهند . باید همه ی عناصر قدرت را در خود گرد آورند و امت اسلامی را بدرستی مقتدر سازند . دانش و معرفت، تدبیر و هشیاری، احساس مسوولیت و تعهد، توکل و امید به وعده ی الهی، چشم پوشیدن از خواست های حقیر و کم بها در برابر کسب رضای خدا و عمل به وظیفه … این ها عناصر اصلی اقتدار امت اسلامی است که او را به عزت و استقلال و پیشرفت مادی و معنوی می رساند و دشمن را در زیاده خواهی و دست اندازی به کشورهای اسلامی ناکام می سازد. عطوفت در میان مومنان ، رکن دوم و نشانه ی دیگر برای وضعیت مطلوب امت اسلامیست . تفرقه و ستیزه جویی میان بخش های امت مسلمان ، بیماری خطرناکی است که باید با همه ی توان به درمان آن پرداخت . دشمنان ما از دیرباز در این عرصه ی نیز به تلاش گسترده و بی وقفه دست زده اند و امروزه که بیداری اسلامی، آنان را وحشت زده کرده است، تلاش خود را شدت بخشیده اند. همه ی سخن دلسوزان آن است که تفاوت ها نباید به تضاد تبدیل شود و چند گونگی نباید به ستیزه گری بینجامد .

۶- حج هدیه ی الهی و میعادگاه وحدت و انسجام اسلامی :
ایشان همچنین در دیدار با کارگران حج در سال ۱۳۸۶ فرمودند : امروز مهمترین نیاز دنیای اسلام، وحدت و همدلی است و همه، اعم از کشور میزبان و حجاج کشورهای مختلف بویژه حجاج ایرانی، باید در جهت انسجام اسلامی و جلوگیری از بروز هر گونه زمینه ی اختلاف تلاش کنند. مقام معظم رهبری از حج به عنوان هدیه ی الهی یاد کردند و با اشاره به خصوصیت بین المللی این فریضه افزودند: حج فرصتی کم نظیر برای مسلمانان به منظور شناخت آراء و افکار یکدیگر و بررسی مشکلات دنیای اسلام و تبادل نظر در این خصوص است. رهبر انقلاب اسلامی با یاد آوری سیاست دشمنان اسلام برای ایجاد اختلاف و دو دستگی میان مسلمانان ، خاطرنشان کردند: تلاش ها و تبلیغات دشمنان بویژه درباره ی نظام اسلامی تاکنون به نتیجه نرسیده است؛ زیرا جمهوری اسلامی ایران با برخوردی اسلامی بیشترین حمایت را از برادران اهل سنت خود در فلسطین و اتحاد شیعه و سنی در عراق انجام داده است و در داخل کشور نیز برادران شیعه و سنی در کنار یکدیگر با الفت و مهربانی زندگی می کنند . حضرت آیت الله خامنه ای با تاکید بر لزوم هوشیاری در قبال توطئه ی دشمنان افزودند : در حج امسال مساله ی انسجام اسلامی باید مورد توجه جدی قرار گیرد و از دولت میزبان هم انتظار می رود، همان دیدگاه هایی را که در خصوص لزوم وحدت مسلمانان و جلوگیری از بروز زمینه های اختلاف بیان می کند در مرحله ی عمل نیز به اثبات برساند. ایشان همچنین با توصیه به زائران ایرانی برای رعایت وحدت و انسجام اسلامی در مراسم حج ، تاکید کردند : تحریک عواطف مذهبی و فراهم کردن زمینه ی اختلاف ، گناه است و کسانی که این کار را انجام دهند، در واقع به برآورده شدن هدف سازمان های جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی کمک کرده اند و در پیشگاه الهی نیز بشدت مواخذه خواهند شد.

پیامبر اعظم (ص) محور وحدت :
وجود نبی مکرم اسلام بزرگترین مایه ی وحدت در همه ادوار اسلامی بوده است و امروز هم می تواند باشد ؛ چون اعتقاد آحاد مسلمانان به آن وجود اقدس بزرگوار ، با عاطفه و عشق توام است و لذا ان بزرگوار ، مرکز و محور عواطف و عقاید همه ی مسلمان هاست و همین محوریت ، یکی از موجبات انس دل های مسلمین و نزدیکی فرق اسلامی با یکدیگر به حساب می آید.
تهاجم دشمن ، اهمیت بیشتر
باید بگویم که اگر وحدت و نزدیکی فرق اسلای چیزی است که در خدمت اسلام می باشد و اگر قبول داریم که اتحاد مسلمین به حال مسلمین مفید است و در جهت عظمت اسلام می باشد ، یقیناً باید معتقد باشیم که از سوی دشمنان اسلام ، سخت ترین تلاش ها و پیچیده ترین توطئه ها، علیه این وحدت و اتحاد در جریان است . این دو از هم غیر قابل انفکاک است . امروز، هر چیزی که برای اسلام نافع تر است، از نظر دشمنان اسلام مبغوض تر می باشد . امروز ، هر چیزی که بیشتر در جهت عظمت اسلام باشد ، بیشتر هم مورد تهاجم دشمنان اسلام است. این ، یک معادله ی قطعی است .
تلاش های استکبار :
امروز، پول های دستگاه استکبار و ایادی آن ها، در دنیا و بیشتر از همه در دنیای اسلام، برای ایجاد تفرقه بین مسلمین خرج می شود تا اگر بتوانند – که نخواهند توانست – بین ایران اسلامی و مسلمانان عالم ، اختلاف ایجاد کنند و فاصله بیندازند .جنگ دشمن ساخته ی شیعه و سنی، به برکت انقلاب اسلامی بحمد الله رو به خاموشی رفت و برادران شیعه و سنی در میدان های مختلف در کنار هم قرار گرفتند و به یکدیگر کمک کردندو برادر وار با هم حرکت کردند – که حق هم همین بود – ولی امروز تبلیغات جهانی سعی می کند باز هم این شعله را مشتعل تر و این آتش را برافروخته تر کند تا این اختلاف را که رو به از بین رفتن است ، دوباره زنده نماید.

دست های مزدور و مذاهب اختراعی
علمای اسلام باید مواظب باشند ، مراقب این مذاهب اختراعی و جعلی – که نقض وحدت است – باشید. مواظب این دلارهای نفتی که برای ایجاد تفرقه به کار می رود ، باشید. مواظب این دست های پلید و مزدور که سعی می کنند « عروه الوثقی » وحدت بین مسلمین را بگسلند و پاره کنند، باشید. با این ها برخورد کنید. این، لازمه ی علاقه به وحدت و پیمودن راه وحدت اسلامی است. بدون این ، ممکن نیست.
اتحاد یعنی هم دلی و هم کاری ما در مساله ی وحدت، جدی هستیم. ما اتحاد مسلمین را هم معنا کرده ایم. اتحاد مسلمین، به معنای انصراف مسلمین و فرق گوناگون از عقاید خاص کلامی و فقهی خودشان نیست؛ بلکه اتحاد مسلمین به دو معنای دیگر است که هر دوی آن باید تامین بشود: اول این که فرق گوناگون اسلامی فرق سنی و فرق شیعه – که هر کدام فرق مختلف کلامی و فقهی دارند – حقیقتا در مقابله با دشمنان اسلام ، همدلی و همدستی و همکاری و هم فکری کنند. دوم این که فرق گوناگون مسلمین سعی کنند خودشان را به یکدیگر نزدیک کنند و تفاهم ایجاد نمایند و مذاهب فقهی را با هم مقایسه و منطبق کنند. بسیاری از فتاوای فقها و علما هست که اگر مورد بحث فقهی عالمانه قرار بگیرد، ممکن است با مختصر تغییری، فتاوای دو مذهب به هم نزدیک شود .

وحدت ، اصلی اسلامی
نباید به وحدت به چشم تاکتیک نگاه کرد ؛ وحدت یک اصل اسلامی است : « وَ اعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جَمیعًا » یعنی اعتصام به حبل الله ، جمیعاً و مجتمعاً لازم است. اعتصام به حبل الله ، به صورت تک تک ممکن نمی شود: « وَ لا تَفَرَّقُوا » .

وحدت دشمن شکن
هر چه یکپارچگی و وحدت از همه ی جهات بیشتر باشد، زیباتر و باشکوه تر خواهد بود و برای دشمن شکننده تر و برای دوست امیدوار کننده تر است .

اختلاف و نقش شیطان ها
هر جا در میان مومنین و بندگان صالح خدا وحدت هست، آن جا توحید و خدا هم هست . هر جا بین مومنین و بین بندگان صالح خدا اختلاف هست ، آن جا قطعا شیطان و دشمن خدا حاضر است. هر جا شما اختلاف دیدید، جست و جو کنید ، بدون دشواری شیطان را در آن جا خواهید یافت ، یا شیطانی را که در درون نفوس خود ماست و نفس اماره نام دارد و از خطرناکترین شیطان ها هم است ، پیدا خواهید کرد. بنابراین ، پشت سر همه ی اختلافات ، یا خودخواهی ها و جاه طلبی ها و منیت های ماست و یا شیطان های خارجی ، یعنی دست های دشمن و استکبار و قدرت های ظالم ستمگر.

ضرورت احترام و پرهیز از اهانت
ما به همه می گوییم که احترام یکدیگر را حفظ کنند و به عقاید و مقدسات هم اهانت نکنند . اگر کسی به بهانه ی عقیده ای بخواهد، به مقدسات دیگران اهانت بکند، از نظر ما به هیچ وجه قابل دفاع نیست. محبت، طرفینی است . بایستی همه با هم کمک کنند تا محبت به وجود آید و دشمن نتواند سوء استفاده بکند، دشمنی که نه با شیعه رابطه ی خوبی دارد و نه با سنی، بلکه با اصل اسلام مخالف است و نسبت به آن کینه می ورزد . همان اسلامی که سنی یا شیعه دارد، مبغوض آمریکا و مرتجعان است.

وحدت و تکلیف شرعی
حفظ وحدت را اصل قرار بدهیم و اگر تکلیف شرعی ای هم احساس کردیم، ولی دیدیم عمل به این تکلیف ممکن است مقداری تشنج به وجود آورد و وحدت را از بین ببرد، قطعا انجام آنچه که تصور می کردیم تکلیف شرعی است ، حرام است و حفظ وحدت واجب خواهد بود .

یکی از چماق های دشمن !
مساله ی شیعه و سنی یکی از ابزارهای مهم دشمنان برای زمین گیر کردن امت اسلامیست. هم سنی ها بدانند ، هم شیعه ها بدانند ؛ همه در ایران و در دنیای اسلام این را بدانند که اختلاف شیعه و سنی یکی از ابزارها و چماق های دشمن علیه امت اسلامیست . آن ها هر جور بتوانند ، از این ابزار استفاده می کنند . آن روزی که سنی فلسطینی زیر فشار است، یک عده ای را با این شعار ، با این تبلیغات که این ها سنی هستند، شما شیعه هستید؛ سعی می کنند نگذارند کمک کنند. امروز که شیعه ی لبنان زیر فشار است، به یک عده ای می گویند شما سنی هستید، این ها شیعه هستند، به آن ها کمک نکنید. آن ها نه به شیعه احترامی می گذارند، نه به سنی، آن ها با اصل اسلام طرفند .

سر انگشت دشمن !
هر پدیده، یا شخص، یا حکومتی و نظامی که مسلمانان را از هویت اسلامی شان بیگانه کند، یا به تفرقه و پراکندگی بکشاند، یا به کسب عزت و عظمت اسلامی بی اعتنا ، یا از آن مایوس سازد ، کاری دشمنانه می کند و اگر خود ، دشمن نیست، سرانگشت دشمن است !
امروز می خواهند مردم را به جان همدیگر بیندازند ….
در عراق، شیعه و سنی قرن ها کنار هم زندگی کرده اند. چقدر فامیل های شیعه و سنی با هم خویشاوند و قوم و خویشند. در طول این چند قرن گذشته، هیچ وقت اختلافی به این شکل مطرح نبوده است . زمانی عثمانی ها، دولت و حکومت به شیعه زور می گفتند و اذیت می کردند و زمان صدام و زمان های دیگر هم کم و بیش همین طور بود ؛ اما مردم شیعه و سنی با هم کاری نداشتند . امروز می خواهند مردم را به جان همدیگر بیندازند.
باید با این کار مقابله کرد ….
امروز انسان متاسفانه می بیند که حرف های آمریکا و انگلیس از زبان بعضی از سیاستمداران دنیای اسلام تکرار می شود ! همان چیزی که آن ها می خواهند، این ها تکرار می کنند و به آتش اختلاف شیعه و سنی و اختلافات فرقه ای دنیای اسلام دامن می زنند. این، درست بر طبق آن چیزی است که دشمنان اسلام می خواهند. باید با این کار مقابله کرد .

گروه های جاهل نادان
ما بایستی مردم خودمان را هشیار و بیدار کنیم و خودمان مراقب باشیم . آن کسانی که بدون فهم ، فهم حقیقت ، بدون تقوا ، جمعیت عظیمی از مسلمانان را از دین خارج می دانند، خارج می کنند، تکفیر می کنند، این گروه های تکفیری نادان – حقیقتا مناسب ترین صفت برای این ها نادانی است – اگر چه در آن ها خیانت هم هست، اما جهالت مهمترین خصوصیت اینهاست .
از کدام طایفه ، کدام فرقه ، کدام مذهب، کدام لهجه و کدام زبان هستید ؟
در جنگ تحمیلی هشت ساله، از کسانی که می خواستند بروند از تمامیت ارضی و مرزهای اسلام در این کشور دفاع کنند ، کسی نپرسید شما از کدام طایفه ، کدام فرقه ، کدام مذهب ، کدام لهجه و کدام زبان هستید ؟ همه رفتند ؛ از همه جا رفتند . در ایران، خون ها در هم آمیخته شد و انقلاب به معنای حقیقی کلمه ، یک اتحاد و یک الفت میان فرق و لهجه ها و طوایف مختلف به وجود آورد.

انقلاب شیعی یا اسلامی ؟
البته بعد از پیروزی انقلاب ، اختلاف افکنی شدت پیدا کرده است ؛ چون از انقلاب اسلامی و حیات مجدد اسلام می ترسند. اسلام قوی است . قوت و معنویت اسلام آن چنان است که اگر به شرایطش عمل بشود و واقعا اسلام پیاده گردد، قدرت های دنیا و تخت ها را می لرزاند . آن ها از این می ترسند و به همین خاطر نمی خواهند بگذارند قوت و معنویت اسلام زنده بشود. یکی از طرق مبارزه با این پدیده ای که برای آن ها بشدت ترسناک می باشد ، همین است که این جا را از بقیه ی مسلمانان غیر شیعی دنیا ایزوله کنند و انقلاب ما را به عنوان یک انقلاب شیعی وانمود نمایند و دعوای بین شیعه و سنی را هم تقویت کنند تا نتیجه این بشود که مسلمانان دنیا که امروز به نام ما شعار می دهند، آن را متوقف کنند .

حقوق همشهری گری
ما وقتی می خواهیم یک ایرانی را – به عنوان یک ایرانی – به حقوق حقه ی خودش برسانیم ، از او سوال نمی کنیم که مذهب و یا حتی دین تو چیست ؛ نه ، هم وطن ماست و از حقوق همشهری گری با ما دارد استفاده می کند و در این مملکت زندگی می کند؛ چیزی باید بپردازد، کاری باید بکند و حقوقی هم دارد؛ حق امنیت، حق زندگی، حق کار، حق تلاش، حق تحصیل و فرهنگ دارد .
تمسک به حبل الله چگونه است ؟
قرآن می فرماید: « وَ اعتَصِمُوا بِحَبلِ اللهِ جمیعًا و لا تَفَرَّقُوا » اعتصام به حبل الله برای هر مسلمان یک وظیفه است؛ اما قرآن اکتفا نمی کند به این که ما را به اعتصام به حبل الله امر کند ، بلکه به ما می گوید که اعتصام به حبل الله را در هیئت اجتماع انجام بدهید؛ « جمیعاً»؛ همه با هم اعتصام کنید و این اجتماع و این اتحاد، یک واجب دیگر است. بنابراین، علاوه بر این که مسلمان باید معتصم به حبل الله باش ، باید این اعتصام را به همراه دیگر مسلمان ها و هم دست با آن ها انجام دهد .

تفرقه انگیزی ؛ گناهی تاریخی
امروز هر حرکت تفرقه انگیز در دنیای اسلام، گناهی تاریخی است. آنان که عنودانه گروه های عظیمی از مسلمین را به بهانه های واهی تکفیر می کنند؛ آنان که با گمان های باطل، به مقدسات فرقه هایی از مسلمین اهانت می کنند ؛ آنان که به جوان های از جان گذشته ی لبنان- که مایه سربلندی امت اسلامی شدند -، از پشت خنجر می زنند، آنان که برای خوش آمد آمریکا و صهیونیست ها از خطر موهومی به نام هلال شیعی سخن می گویند، آنان که برای شکست دولت مسلمان و مردمی در عراق ناامنی و برادر کشی را دامن می زنند ؛ آنان که دولت حماس را که محبوب و منتخب ملت فلسطین است از هر سو زیر فشار قرار می دهند … چه بدانند و چه ندانند مجرمانی به شمار می روند که تاریخ اسلام و نسل های آینده از آنان با نفرت یاد خواهند کرد و آنان را مزدوران دشمن غدار خواهند دانست .

پیوند برادری میان امت اسلامی
پیوند برادری میان ملت لازم است ، اما کافی نیست، پیوند برادری علاوه بر درون ملت ، باید میان امت اسلامی با کشورها و ملت های دیگر برقرار باشد . جنگ شیعه و سنی از جمله توطئه های بزرگ دشمنان است . یک گروه متعصب متحجر بی خبر از حقایق عالم و بی خبر از معنویت را در مقابله با فرق اسلامی به راه می اندازند – در عراق یک جور ، در لبنان یک جور ، در مناطق دیگر یک جور- برای این که اختلاف ایجاد کنند .برادران مسلمان چه در ایران ، چه در عراق، چه در پاکستان، چه در لبنان، چه در فلسطین، چه در دیگر مناطق عالم، از هر مذهبی که هستند، این را می دانند که نظر ما این است و نظر علمای حقیقی اسلام این است که : « آلودن دست به خون برادر مسلمان ، جزو گناهان غیر قابل بخشش است.» کسانی که دست خود را به خون برادران مسلمانشان می آلایند به عنوان پیروی از اسلام؟! به نام پایبندی به اسلام ؟! این خروج از اسلام است. همه بدانند : برادری ملت ایران با ملت های مسلمان دیگر ، یک برادری واقعی است ؛ اختلاف مذهبی در جای خود هست – شیعه، شیعه است ؛ سنی ، سنی است – در میان اهل تسنن و در میان شیعه، اختلاف های فکری و مذهبی باز هم وجود دارد؛ اما همه ی این ها زیر پرچم لا اله الا الله و محمد رسول الله باید برادر باشند و در مقابله با دشمنان اسلام و دشمنان امت اسلامی بتوانند ایستادگی کنند .

فرصت حج
حج برای امت اسلامی یک فرصت است . در این خیل عظیمی که در حج هر سال شرکت می کنند ، شما یک مقطع ده ساله را در نظر بگیرید، ببینید در این ده سال چند میلیون انسان از آفریقا، از آسیا، از اروپا، از همه ی مناطق عالم – زن، مرد، باسواد ، کم سواد، دارای سلائق مختلف – شرکت می کنند اگر ندای اتحاد اسلامی، « و لا تفرقوا » {ی} اسلامی بر این مجموعه حاکم باشد، شما ببینید چه اتفاق عظیمی می افتد. دیگر همه ی این مایه های اختلاف کمرنگ می شود . یکی سنی است، یکی شیعه است؛ در بین شیعه فرق مختلف ، در بین سنی فرق مختلف؛ فقه های مختلف، مذهب های مختلف، عادت های مختلف است که به طور طبیعی به جدائی می انجامد. همه ی آن ها را این دست مهربان حج جمع می کند ، به هم نزدیک می کند، در هم فشرده می کند(.بیانات در دیدار مسولان و کارگزاران حج ۱۶/ ۸/ ۱۳۸۷)

نتیجه:
پس از بیان گوشه ای از نظرات و فرمایشات بزرگان این نظام ، امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری( مدظله العالی) که هم و غم آنان وحدت اسلامی می باشد، می توانیم دریابیم که تنها راه وحدت اسلامی تمسک جستن به سیره ی این عزیزان و برائت و دروی جستن از سران حکومت های اسلامی سر سپرده به استعمار و استکبار جهانی می باشد.

منابع و ماخذ
۱٫ قرآن کریم
۲٫ نهج البلاغه
۳٫ آریان پور کاشانی ، فرهنگ لغت فارسی ، -انگلیسی دو سویه ، انتشارات همسفر چاپ دوم ۱۳۸۶
۴٫ امام خمینی ، روح الله ، صحیفه ی نور ، تهران ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، ۱۳۷۰
۵٫ امام خمینی، روح الله، وحدت از دیدگاه امام خمینی(ره) ، تهران ، موسسه ی تنظیم و نشر آثار امام خمینی ۱۳۷۸
۶٫ بندر ریگی محمد، المنجد (عربی – فارسی) ، انتشارات ایران، تهران چاپ ششم ۱۳۸۶
۷٫ خلیل جر ، فرهنگ عربی – فارسی لاروس ، ترجمه ی سید حمید طبیبیان ، تهران ، انتشارات امیر کبیر ، چاپ هشتم ۱۳۷۶
۸٫ راغب اصفهانی ، مفردات الفاظ قرآن کریم ، ترجمه ی حسین خداپرست ، انتشارات نویداسلام قم ، چاپ اول ۱۳۸۷
۹٫ راغب اصفهانی ، فرهنگ قرآنی راغب ، ترجمه جهانگیر ولد بیگی ، انتشارات آراس چاپ اول ۱۳۸۷
۱۰٫ صفی یاری، مسعود ، کرد و کردستان در اندیشه ی امام و رهبری ، ناشر اشک یاس حتم چاپ اول ۱۳۸۹
۱۱٫ فصلنامه ی اخوت ، معاونت سیاسی نمایندگی ولی فقیه در نیروی مقاومت بسیج ، بهار ۸۹
۱۲٫ قومیت و ملیت و اندیشه ی فراملی از دیدگاه امام خمینی (ره)، بی تا
۱۳٫ ماه نامه ی اندیشه ی بسیج، معاونت سیاسی نمایندگی ولی فقیه در نیروی مقاومت بسیج

نشریه، علمی، فرهنگی، اجتماعی مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور ـ تبیان شماره ۸۲-۸۱ـ بهمن و اسفند ماه ۱۳۹۰

 

پایگاه اطلاع رسانی نهاد نمایندگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

برچسب ها

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *