مباحث اعجاز عددی در قرآن کریم

۱۳۹۸/۰۲/۲۳ بدون نظر

مباحث اعجاز عددی در قرآن کریم

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین »

اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِکَ الفَرَج و العافیَهَ والنَّصر وجَعَلنا مِن خَیرِ اعوانه و اَنصارِه

مباحث اعجاز عددی در قرآن کریم بسیار فراوان است حالا من بنا نداشتم در خصوص سوره حمد اشاره کنم به این نکته ولی در چند دقیقه چون فرمودید راجع به اعداد حال انشاالله حافظه من یاری بکنه این را عرض کنم در این سوره ی حمد هم اعجاز های متعدد عددی وجود دارد که حالا کوتاه عرض می کنم اول هر آیه واژه اول هر آیه الحمد، الرحمان آیه بعدی ایاک جمعش که بکنیم میشه ۳۱ حرف دومین واژه آیه لله میشه سی ویک حرف سومین میشه ۳۱ کل این مجموعه را سه تا ۳۱ رو جمع بکنیم شد نقطه هاش هم ۳۱ تا شد و حالا یه حرفهایی اینجا داره اگه میدونستم این بحث ها رو میخوایم بگیم خیلی عجیبه که این نظم دقیق در واقع در قران کریم وجود داره حتی در ((بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم)) که حالا خیلی هم راجع به صحبت کردن شما کلمه بسم الله خیلی عجیبه اسم در قران ۱۹ بار اومده ۹ بار به الله اضافه شده ۹ بار به رب اضافه شده یک بار اضافه نشده یعنی چی  اذکروا اسم الله اونوقت این نقطه ای که به اضافه شده از اول تا وسط قران اونایی که به  رب اضافه از وسط تا آخر قرآن اون اسمی که اضافه نشده بعث الاسم انفس  وسط قران نه مهره سیاه نه مهره سفید بدون مهره قرمز طی ۲۳ سال چه جوری میتونه انقدر منظم باشند حالا یک واژه ی بسم الله اسم الله هستش از این ها در قرآن زیاد است. حالا خود قرآن دلیل بر اجازه هست اینکه ما  هرچه علم پیش میره ما در واقع نکات دقیقی را از قرآن به دست میاریم لذا امیرالمومنین علیه السلام می فرماید این قرآن صادق مصدق قرآن صدقه بعد که میریم جلو تصدیق میشه هی  میریم جلو می‌بینیم آیاتش توسط علم توسط شهود توسط عوالم دیگر تصدیق خواهد شد که قرآن کریم میگه خوب این نکته ای بود که به احترام بیانات آقای دکتر حائری خواستم عرض کنم.

نکته ای که در آغاز بنابود که  عرض کنم راجع به نظام مهندسی سوره هم که جلسه قبل اشاره کردیم اینجا به یک نظام دیگری ازاین  سوره هم می پردازیم وبعد  به تفسیر الحمدلله انشاء الله خواهیم پرداخت ببینید در این سوره ابتدا بحث از شناخت خداست وقتی که بحث میشه الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ مالک یوم الدین یعنی داره به مخاطب خودش رو میشناسونه من رب  هستم من رحمانم  و من رحیمم  من مالک یوم الدین حالا این چیدمان خیلی دقیقه یعنی رحمان بارب هماهنگه رحیم با مالک هماهنگ چون رحمت رحمانی با ربوبیت حق گسترده است ترجمه دقیقه رحمان مهر گستر رحیم رحمت خاصی است که در قیامت جلوه میکنه برای اهل ایمان لذا کنارمالک آمده این سه تا به اصطلاح واژه صفات حضرت حق خداشناسی است وقتی که فردا خدا را شناخت به رب به رحمت به مالکیت اینجا هست که لازمه این معرفت بندگی ایاک نعبد این همونیه که در حدیث سیدالشهدا آمده خدا حق را آفرید لِیَعْرِفُوا  تا او را بشناسند

(( فبنا عرفوا اللّه، و بنا عبدوا اللّه ))وقتی شناختن بنده او بشوند این بندگی محصول شناخته غیر از بردگی که نشانه جهالت بندگی نتیجه معرفت وقتی که او را چنین شناختیم خواه نا خواه سر تسلیم در پیشگاه او پایین خواهیم آورد.

ببینید پس ترتیب منطقی وجود داره نظام هندسی سوره است وقتی که وارد بحث عبادت می شویم عبادت خدا شرایطی داره اخلاص میخواد آسیب ها داره آفت ها داره گاهی وقتا شیطون نمیذاره عبادت کنیم اصلاً یکی از کارهای شیطون این نیست که به ما بگه غیبت کن تهمت بزن  نه این اینا را انجام میدیم نه  یکی از کارهای شیطون اینه همین که سوره حمد اومده قبل از صراط مستقیم گفته قبل از صراط میشینم نمیزارم کسی وارد  صراط  بشه عمده کار شیطون اینه که ما خدا را نشناسیم و نزاره بندگی کنیم اصل کار شیطان همینه اجتهاد شیطان بمعرفته  وقطعته من به عبادته امیرالمومنین در نهج البلاغه فرمودند شیطان جولان میده انسان که خدا را نشناسد چون اگر شناخت شیدای خداوند میشه عبد خدا میشه اسیر خدا میشه گرفتار خدا میشه لذا  وقتی که ایاک نعبد و میگه بعد ایاک نستعین و میگه یعنی ما در این بندگی برای این که به اون اخلاص برسیم و آسیب ها و آفت ها و موانع کنار بهره باید از اون مدد بگیریم پس ایاک  نستعین علی عبادت خوب تا حالا اینجا چیدمان موارد تفسیر جز به جز نشدیم وقتی اینجا میرسیم عبادت مقصود نمی تونه باشه چون عبادت یک فعله یک حرکت حرکت به سوی مقصد لذا بحث راه پیش میاد و راه راهنما میخواد وراه  مقصد می خواد لذا اهدناصراط مستقیم اینجا مطرح میشه ما را به راه راست هدایت کن یعنی راهی که ما رو برسونه به سوی تو و اونوقت توی  این راه  دقیقا فرهنگ شیعی حاکمه اومده تولی و تبری صراط منعنیم یعنی اگر میخوای راه بری باید چنگ بزنی به دامان کسانی که خدا اونا نعمت داده انشالله عرض  خواهیم کردمصداق اتم منعنیم محمد وال محمد صلوات الله علیه و اجمعین  نه راه کسانی که خدا غضب کرده

و اون تبری ایست که درمکتب ما اومده یعنی دقیقا برای حرکت از صراط مستقیم ما باید با دو بال تولی و تبری حرکت کنیم و این مضمون سوره حمد لذا وقتی ما در نماز جماعت سوره حمد را می خوانیم بعدش چی میگیم الحمدلله رب العالمین که ما برولایت امیرالمومنین را پذیرفتیم اونا میگن آمین  ما میگیم الحمدالله و بدانید این نظام هندسی اجمالی  بود خواستم عرض کنم چیدمان این سوره بسیار دقیق مانند همه آیات در سوره ها و حساب شده است خوب این در رابطه با این نگاه و انسجام در این سوره است اما به دومین آیه الحمدلله رب العالمین هست که جلسه گذشته گفتیم که ما در تفسیر با سوال شروع می کنیم که که چرا خدا این جا فرموده الحمدالله چرا نفرمود  لا اله الا الله اصل دین توحید دیگه لا اله الا الله رب العالمین مثل لا اله الا الله حلیم الکریم چرا نفرمودلااله الله یه بحثی در زبان شناسی امروز  مطرحه بنام محور جانشینی . جانشینی خیلی کمک میکنه ما متن را بهتر بفهمیم در جانشینی میگه چرا به جای تحلیل لااله الالله  یا به جای تسبیح که ما ۶ تا سوره در قرآن داریم که با تسبیح شروع شده سبحح للله ویسبح لله چرا به جای تحلیل یعنی  لا اله الا الله و به جای تسبیح و به جای تکبیر تحمید آمده الحمدالله این سوال اول و سوال بعدی این است که چرا در میان صفات خدا رب ٬رحمان و رحیم  ومالک ذکر شده و سایر صفات نیامده با این سوال می تونیم راحت‌تر به تفسیر آیه نزدیکتر شویم من قبل از اینکه چرای این رو پاسخ بدم این چهار ارکان معرفت الله  را که تسبیح تحمید وتحلیل  و تکبیر است باید عرض کنم تمام مراتب معرفت خدا در این چهار تا آمده یعنی اولین گام شناخت خدا این است که انسان به مقام مسبحیت برسه او را تسبیح کنه گام دوم به مقام حامدیت برسه گام سوم به مقام موحدیت  و محلیت برسه و چهارمین گام به مقام مکبریت برسه اینها مقامات معرفت الله

اولین مقام این است که انسان تسبیح حق با کنه و آیات بی شماری از تسبیح نامبرده قرآن دستور تسبیح داده صبح و شب خدا را تسبیح کن حتی میگه جهان هستی خدا را داره تسبیح می کند <<سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ ۖ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ >> ((وَ إِنْ مِنْ شَیْ‌ءٍ إِلَّا یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لکِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبِیحَهُمْ‌)) یعنی باشد تا از این کاروان هستی عقب نیافت همه دارد آن را تسبیح می کنند تسبیح یعنی چی یعنی اینکه خدا هیچ نقصی در ذاتش در صفاتش در افعالش در تقدیراتش در اوامرش  وجود ندارد اگر من زبان اعتراض بودم گفتم چرا چنین فرمانی آمده یا در عالم گفتیم چرا این بلا به سر من آمده یعنی در مقام تسبیح نشستیم زبان من تسبیح میگه حقیقت مون به تسبیح ننشسته مهمترین چیزی که ما در این عالم بتونیم به دست بیاریم تسبیح خداست تحمید  مال اون عالمه اخر دعواهم الحمدلله رب العالمین اخرین  حرف بهشتیاس حمد خداس مقام‌ حامدیت  به این راحتی برای ما به دست نمیاد شما دقت کنید خدا به حضرت آدم تشر زد گفت چرا از اون درخت خوردی به شیطون هم تشر زد گفت چرا سجده نکردی آدم در مقابل تشر خدا به خاک ساری نشست رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَکُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِینَ

عیب رادر خودش دید من بودم به خودم ظلم کردم تو خوبی ولی وقتی که به شیطان تشر زد عیب را در خدا دید گفت ربک به مااغویتنی  گفت تو منو گمراهم کردی همه  آیات بحث‌هایی همینه

حضرت مریم دختری نذر کرد خدا پسری به او عنایت کنه تا او را وقف معبد بکنه دختر به دنیا آمد خداداده اما چون در   نگاهش این بود که پسر خوبه و پسر می خوام اما دختر بود نه گفت به من دختر دادی گفت رب انی وزعتها وانسی من دختر اوردم ولله اعلم

تو داستان موسی و خضر نگاه کنید حضرت خضر سه تا کار انجام داده کشتی و سوراخ کرده دیوار خراب و ساخته و اون بچه رو کشته هر سه به امر خداست موسی ما فعالت همه از پیش خداست اما سوراخ کردن کشتی واژه عیب داره به خود نسبت میده امرت عن اعیزهها اراده کردم اونو رو سوراخ کردم دیوار چون ساختن میگه اراک ربک خدا اراده کرد که ساخته به قدری به تسبیح نشسته است که وقتی می خواهند صحبت کنند این گونه تسبیح حقیقی اینه اونوقت ما در آن به تعبیر امیرالمومنین و رمیت مصائب

رمی یعنی مرمی ما در معرض پرتاب مصیبتهاییم، فقدانها،  عزیزان را از دست می دهیم، بیماری ها ناکامی ها دلتنگی ها همه به سرمون میاد از کی می بینیم؟ از خدا می بینیم. اوضاع روبه راه است در کشتی آرام نشسته ایم وقتی میاد میگیم خدایا من چه کردم که تو چنین کرده ای یک کسی به من  زنگ زد گفت آقا مگه نمیگن این ذکر لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین را بگید وستجبنا خدا جواب میده ونجینا من الغم واز غم واندوه نجات میده من این رو شبی ۴۰۰ مرتبه می‌خوانم هیچ اتفاقی نمیوفته گفتم شما دارید میگید خدا سرم بلا آورده نه خودم کاری کردم اصل این ذکر اینکه انسان متوجه شود که این محصول عمل خودم بوده الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین انسان این رو بفهمه این مقام تسبیحه مقام تحمیل یعنی همه چیز رو زیبا ببینم.

اونجا بی نقص دید  اینجا نه جلو میره زیبایی ها رو داره میبینه یعنی کسی که چهار تا فرزند خودش را در کربلا داده حضرت زینب برادرش رو اسیری را گرفتاری را وقتی میخواهد خطبه بخواند میگوید  الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ الَّذِی خَتَمَ لِأَوَّلِنَا بِالسَّعَادَهِ وَ الْمَغْفِرَهِ وَ لِآخِرِنَا بِالشَّهَادَهِ می پرسند چیکار کرد خدا با تو برادرم میگوید ما رایت الا جمیلا این خیلی حرفه مقام‌ حامدیت، حالا چرا حمد  رو این جا آوردند در توضیحش مشخص میشه المومنین علیه السلام در نهج البلاغه می فرمایند نَحْمَدُهُ عَلَى آلاَئِهِ کَمَا نَحْمَدُهُ عَلَى بَلاَئِهِ همانگونه که در نعمت او را حمد می کنی توی بلا هم او را حمد کن  حضرت زهرا با داغ پدرشون با پهلوی شکسته در مسجد می ایستند یک صفحه و نیم فقط حمد خدا رو میگن امام سجاد علیه السلام حامل اون همه رنج ها در صحیفه سجادیه همش  از امید و عشق و محبت است این نکته است مقام حامدیت الحَمدُللهِ وَإِن أَتَی الدَّهرُ بِالخُطَبِ الفَادِحِ امیر مومنان می فرماید خدا را حمد  می کنم ولی روزگار سنگین ترین و راهها را بر من نازل کند چرا چون وجود همه اینها را زیبا داره میبینه همه اینها زیباست اگر ما این را بفهمیم یعنی در مقام حامدیت بشینیم در چهار رابطه ای که تمام انسان شناسان گفتند انسان ارتباط با خدا با جهان با خود با همنوع چهار رابطه دربهترین شکل تنظیم خواهد شد

دعوای خانوادگی وجود نداره کبر وجود نداره محبت پیدا میشه به خاطر همین هست حامدیت حمد چرا حامدیت گفته شده در فرهنگ دینی حقیقت انسانی و انسانیت انسان به این است که به حمد بشینیم لذا در اینجا با هم شروع میشه امام سجاد علیه السلام در صحیفه سجادیه در اولین دعا می فرمایند الحمدالله خدا راحمد  می کند بعد میگه چرا خدا به ما معرفت حمد  داده به ما این شناخت و داد که حمدش کنیم اگر نکنیم کَذَلِکَ لَخَرَجُوا مِنْ حُدُودِ الْإِنْسَانِیَّهِ از حدود انسانی خارج و به حدود حیوانی تنزل می کند پست به تعبیر منطقی ها فَسَلِّمُ قلب انسان عنصر تشکیل دهنده ی حقیقت انسانی طبق تعبیر امام سجاد(ع) این است که فرد در حامدیت بنشیند و الا از انسان به تعبیر حضرت سوره الانسان و من قلبو حیوان ریخته انسان رو داره اما در حقیقت انسان نیست.

مقامها مدیریت خیلی مقام عجیبی است که امیرالمومنین در خطبه دوم نهج البلاغه می فرماید  فَإِنَّهُ أَرْجَحُ مَا وُزِنَ وَ أَفْضَلُ مَا خُزِنَ وَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِیکَ لَهُ  یعنی این که می خواهند وزن بکنند عمل من را و شخصیت من را و اون بالا ترین و راحترین چیز در وزنه ما چی هست حمد است که انسان اینگونه بنشیند که خدایا عاشقم  بر لطف و قهرت به جد ای عجب  من عاشق هر دو صنف  خدا وقتی جهان را آفرید به زیبایی نام برد آیه اش در خاطرتون هست الذی احسن کل شی  هرچی را که آفرید زیبا آفرین انسان را هم همین را گفت تبارک الله احسن الخالقین حکمشم  هم اینطور نوشت و من احسن من الله حکما فرمانش زیباترین یعنی فرمان تشریعی زیباترین فرمان تکوینی زیباترین تقدیرات زیباترین شما نگاه کنید در زیارت امین الله تجعل نفسی مطمعنه وانک قدرک آرام کن بتقدیر خودت که انسان در مقابل تقدیرات خدا آرام میگیرد زمانی که خوب ببینه زیبا ببینه و آرام  لذا این بحث نهاد نا آرام بشر و این اضطراب ها همه مال این نکته است که بشر در خداشناسی مشکل داره اگر خداشناسی درست بود حامد بود و اگر حامد بود مطمئن بود به اطمینان می رسید و نفس مطمئنه در حامد این است پس وقتی که انسان جهان را زیبا دید خدا را زیبا دید فعل خدا رو زیبا دید تقدیر خدا را زیبا دید حکم خدا را زیبا دید خودت زیبا می شه  و زیبایی خودش این است آن حامد است  قران میگه ما برای چی شما را آفریدیم لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا دینش  احسن دین است خلقتش زیباترین پس تو انسان باید به زیباترین نگاه به زیباترین حس  زیباترین صفت برسیم تا تا به زیبا ترین جایگاه بریم لذا با حمد  شروع می کند حمد  مال خداست چون همه زیبایی ها از اوست اگر گل زیباست او زیبا کرده زیبایی های عالم عاریتی است  ما یک انسان را زیبا می بینیم خودش زیباست نه او زیبا کرده هرچیزی که شما دارید مدح می‌کنید خدا خلق کرده عجب چهره ای عجب آفریننده ای عجب آسمانی یعنی عجب افریننده ای  کسی نمیتونه غیر خدا رو مدح  کنه همه زیبایی ها از اوست  کسی زیبایی از خودش نیست همه از اوست همه حسن ها که می بینیم عاریتیست  و حسن حقیقی و حسن آخری حضرت تبارک و  تعالی الحمدالله حمد مال اونه  چون زیبایی مال اونه خوب پس از مسئله حمد سه تا صفت الهی را در اینجا نام می‌بریم چون الله واژه ایست که به همه صفات خدا جامع یعنی رب یعنی رحمان  یعنی رحیم یعنی کریم یعنی ستار همه ی اینا رو دربر میگیره جامع جمیع صفات کمالی حضرت حق حالا میخواد اینا رو باز کنه به سه صفت اشاره دارد رب . رحمان یارحمت رحمان رحیم ومالک بسیاری از ترجمه ها این رب را غلط  ترجمه کرده اند رب را به معنای پروردگار و مربی گفتن در حالی که مربی از ربو میاد ولی این ربب است به مضاعف رب به معنای مالک مدبر و مصلح که  اصلاح کننده است همه اینها هم هست خدایی که رب عالمین است حالا نکته های انسان شناسی این را می خواهم بگیم رب یعنی او دارد تدبیرمی‌کند عالم بدست اوست ی به وجود آمده اصلاح و شایستگی‌ها  از اوست هرچی میخاد خوب بشه از اوست بدی ازماست ازکوزه همان تراود که ازاوست ما أَصَابَکَ مِنْ حَسَنَهٍ فَمِنَ اللَّهِ ۖ وَمَا أَصَابَکَ مِنْ سَیِّئَهٍ فَمِنْ نَفْسِکَ حتی در اعرابهای قران هم اومده که انسان اگر به خوبی دست پیدا می کنم توفیق خدا اما بدی از ماست آیه را نگاه کنید فَأَمَّا اَلَّذِینَ شَقُوا فَفِی اَلنّٰارِ لَهُمْ فِیهٰا زَفِیرٌ وَ شَهِیقٌ `خٰالِدِینَ فِیهٰا مٰا دٰامَتِ اَلسَّمٰاوٰاتُ وَ اَلْأَرْضُ إِلاّٰ مٰا شٰاءَ رَبُّکَ إِنَّ رَبَّکَ فَعّٰالٌ لِمٰا یُرِیدُ. فعل مجهول میاره شقو فعل معلوم میاره شقی خودش شقی شده ازخدا دور شده اما سعید معلوم سعیدش کرده اندلذا چرا چون همانگونه اصل موجود از خداست کمالات موجود هم از حق تعالی افاضه میشه  لذا اوست که میده این کمالات رو منتها زمینه اش من باید فراهم کنم بخوام در خواست که نشستم افاضه حضرت حق اتفاق میفته خواست حقیقی یعنی خدا می‌دهدمن نیاز خدا نیستم لذا میخواد اینجا بیان کنه که او رفته تدبیر عالم رو انجام میده نظام عالم به دست اوست و اصلاح هم به دست اوست لذا کسی که داره همه رو میخونه اینجا میگن تو ربی خدایا  حالا که ربی منو درست کن یک مجموعه دعاهای هست از حضرت امیر صحیفه سجادیه مال امام سجاده صحیفه علویه مال حضرت امیر صحیفه علویه دو جلد است اولش مال مرحوم سماعی نوشته جلد دوم مرحوم حاجی نوری نوشته در جلد اول صحیفه علویه های دعاهای هفته از امیرالمومنین نقل شده کولاک این دعا یعنی از بعضی از خطبه های نهج البلاغه هم قویتر است چیز عجیبیه نمیدونم آیا دوشنبه باشه یا سه شنبه الان خاطرم نیست اونجا هم حضرت به خدا این رو میگه اَللَّهُمَّ أَنْتَ اَلَّذِی أَصْلَحْتَ قُلُوبَ اَلْمُفْسِدِینَ فَصَلَحَتْ بِصَلاَحِکَ  دل فاسدها را نه دل مفسدها را هم تو صالح میکنی قدرت به صلاح آوردن هم در یدتوست خراب هم درست میکنیم وقتی که میگیم رب عالمی خوب عالم رو هم درست میکنه به من چه مربوط من اینجا باید به فکر خودم باشم در اینجا هست که فرد وقتی که قرآن رب صدا میکنه باید توجه این باشه که تو هم نکته گندیده ای رو در این قامت قراردادی صورت بندی و احسن صورکم در نماز خاک راهم نگاه می کنیم چرا برای اینکه من این بودم این شدم حالا خوب  میتونه این رو هم اینجا ببره اینگونه هم بکنه گفت موسی و کوه طور یک پرنده داشت موسی چه میگفت اینو عطار در منطق الطیر میگه : هه هه ای موسیچه ی موسی صفت خیز و موسیقا بزن بر معرفت موسیچه تو هم میتونی موسی بشی .

در یکی از مناجات های امام سجاد علیه السلام است پنج  تا صحیفه از حضرت اومده در صحیفه ی پنجم صحیفه خامسه این اومده : چگونه با این کارهای زشتم آرزوی بهشت میکنم چگونه آرزوی بهشت نکنم با این خوبیهایی که تو داری تو میتونی منو بهشتی کنی اما من نمیتونم بهشتی بشم لذا وقتی که فرد میگه الحمدلله رب العالمین و خدا را به زیبایی به حامدیت میبینه اینجا باید در فکر خودش باشد که او رب میتونه تمام اینها را درست کنه یه آیه سوره فرقان که الان قرائت کردند دقت کردین که اونجا که خدمت آقای فرهاد زاده عرض کردم إِلَّا مَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُولَٰئِکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ ۗ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا  گفتم درقرآن فقط این یک جا اومده خدا سیئات روتبدیل میکنه حسنات در آیات دیگه میگه تکثیر میکنم گناه کردی میپوشانم عذابت نمیکنم اینجا میگه هرچه گناه کردی و اندازه آنها ثواب می نویسد یعنی سیئات را تبدیل به حسنات می کند که البته یک قیدی قبلش داره که مربوط به اعجاز های قرآن اونجایی که تکثیر آمده قبلش  میگه آمن و عملوا صالحات صورت جمع میاد  اما اینجانکره امده یعنی اینجا عمل صالح یعنی این کاری اگه ما موفق بشیم انجام بدیم تبدیل اتفاق میفته که حر یکی از مصادیق همان است یک کاری کرد که تبدیل شد سیئاتش به حسنات خدا اینجوری لذا اول خودش را با رب نشون میده میگه این سوره را هر روز داری میخونی باید چه کار کنیم برداشت اینه که من ربم درستت می‌کنم خراب خراب هم بشه انسان من درست می کنم قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَهِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ  لذا کسی بخاد بیاد بگه آقا نه ونمیشه ما کجا و اونا کجا یعنی قدرت خدا رو قبول ندارم یعنی ربوبیتش رو قبول ندارم مگه من چی چی بودم که اینجور شدم چطور این مغزی که الان داره کاره میکنه ازیک نطفه بوجود اومده کی این کار رو کرده حالا اون نمیتونه انسان را به جایی ببرد که اعلم آدم اسماء کله ها به جایی ببرد که همه فرشته ها در مقابل انسان زانو بزند نمی تونه به جایی ببرد که به اذن الله در کل کائنات تصرف بکنه چرا نمی تونه میتونه به اذن خدا مرده زنده کند این هم چیز پایینی است مرده زنده کردند این قدرت و انسان وقتی اونو را شناخت در او قدرت گسترده زرنگ است  استفاده میکنه خدایا تو رب العالمین هستی

من هم جزو عالمین هستم خوب بعد دو صفت بعدی رحمت و مالکیت بوده عنایت کنیدبه  نکته اش رحمت امید میاره مالکیت ترس میاره روز قیامت جای فرار کردن نیست انسان با امید و ترس  رشد پیدا میکند اصلا دنیا پر از بیم و امیده شما کسی رو سراغ دارید در امید مطلق یا  ترس مطلق هم نیست ترس مطلق هم مرگ امید مطلق هم غفلت ٬همه بین امید و ترس هستند توی دنیا شون توی تجارت شون بین امید وترس خدا میگه امید و ترس رو طرف من بیاد فقط از من بترس فقط به من امید داشته باش این دو بال اصلاح کننده ی انسان٬ چون بحث رب بود اصلاح بود رشد بود فرمول این دوتاس با رحمت حق امید با مالکیت حق ترس. ترس در قرآن زیاد آمده از من بترس خدا که زیباست چرا بترسیم ازش ترس از خدا یعنی چی. ما چند تا ترس داریم یک ترس و همی داریم ترس جاهلانه داریم مثل ترس از مرده ترس از قبرستان ترس از آینده ی موهوم اینها بیماری توی فارسی به اینا میگیم وحشت یک ترس داریم ترسه عاقلانه و عالمانه اس انما یخشعان من عباده علما وقتی که به علم رسیدن ترس پیدا می‌کنند شما در دانش پزشکی به مردم می گیرد اگر مراقبت نکنید این بیماری به سراغتان می آید میترسونینشون  این ترس عامل مراقبت سبب میشه که مراقبت کنن بیمار نشن ترس از خدا ترس عالمانه است.

جاهلانه یعنی ترسی عامل مراقبت یعنی چی ترس از خدا ترس از عدالت خدا یعنی خدا داره میبینه به کسی که ظلم کردی خدا بیخت رو  میگیره مراقب باش به کسی ظلم نکنیم به همین راحتی  ترس از خدا به معنای وحشت بیماری روانی از خدا نیست دقیقا مثل ترسی است که یک پزشک در رابطه با عدم مراقبت عذم  رعایت با یکسری از مسائل داره به فرد میگه که اگر این کار رو بکنی این گرفتاری ها نصیبت  میشه طرف هم میگه دستت درد نکنه ب فهم رسیدم به علم رسیدم مراقبم و یک ترسی است ترس عاشقانه است در عشق ترس وجود داره وقلوبهم وجلت در قران تعبیر وجل میکنه عاشق میشه دلهره داره معشوق میخادش یا نمیخادش

راضی هست یا راضی نیست و بحث دیگه ای داره حالا اینجا که میگیم مالک روز قیامت هست باید حواسمان را جمع کنیم چرا چون اونجا خدا مالک همه چیز است ولی اونجا چرا میگه مالک  روز قیامت چون اونجا هیچ کس مالک هیچ چیزی نیست((یَوْمَ لَا تَمْلِکُ نَفْسٌ لِنَفْسٍ شَیْئًا)) این دست منه علیه من شهادت میده عه چرا اینجوری می کنی علیه من شهادت میده مالک دستم نیستم مالک مالم نیستم   میخواد هدیه بده نجات پیدا کند اونجا جلوه پیدا میکنه مالکیت حق  لذا ترس داره اونجا دیگه نمیتونه به مالش به  موقعیتش به پرستیژش  به هر چی که داره بخواد بنازه مالکی چیزی نیست لذا اونجا مالکیت حق باید مراقب باشد او مالکه  مالک پاداش همه چی دست اوست    اینجا هم مالک همه چی  هست اونجا شهود پیدا میکنه  لِمَنِ الْمُلْکُ الْیَوْمَ لِلَّهِ الْواحِدِ الْقَهَّارِ اصلا  تمام عوالمی که طی میکنیم برای شهود صفات الهی است ما الان اینجا نمیتونیم بگیم حسیبیت   خدا یعنی چه میگیم حسیبه   اما نمیدونیم اما کی می فهمیم زمانی که روح از بدن خارج میشه من چندین نفر را دیدم این اتفاق برایش افتاده همش رو هم جاهای مختلف وقتی که روح  اومد بیرون از بچگی تا لحظه مرگ همه چیز جلوی چشم دیدیم لا یقادر صغیره و کبیره  اونجا جلوه میکنه حسیبیت حق   حالا در قیامت جلوه می‌کند مالکیت خق اون  زمانی که  انسان میبینه که مالک هیچ چیزی نیست و گرنه  خدا الانم مالک میدونیم هم مالکه  اونجا جلوه لِمَنِ الْمُلْکُ الْیَوْمَ لِلَّهِ الْواحِدِ الْقَهَّارِ امروز مال کیه مال اونه  لذا خیلی دقیق شداین سه تا صفت  رب ومن باید برداشت کنم خدایا تو رب من هستی اصلاح بشم و لذا برای اصلاح باید امیدوار بشم به رحمت حق خائف باشم از مآخذه و مجازاتی که حضرت حق می کند.که نعمت بهت دادم چرا اینجوری کردی لتسعلن یومعذ عن النعیم سوال میکنند ازمون خوب این راجع به رب و رب العالمین بود و ارتباطش با این سه صفت که در آغاز سوره آمده اما رحمان و رحیم یعنی صفت رحمت الهی میدونید که رحمت درما یک حالت انفعالیست  یک حالت تاثریست یعنی ما یک چیزی رو میبینیم دلمون به رحم میاد دچار رقت میشه  و یک واکنشی نشون میده یک فقیر یا یکی تیمی میاد درون من از این وضعیت دچار رقت  میشه به اصلاح دلمون رحم میاد و بعد می آیی دست میکنیم تو جیبمون یک کمکی بهش میکنه این میشه جلوی رحم من رحم  فعلی من اون رحم صفتی منه یعنی در درونم تکون خوردن و این تکون شانه اش این بود که عملی انجام دادم  خوب در خدا  معنا نداره چون خداوند متاثر از چیزی نمیشه منفعل نمیشه اگر بشه معناش اینه که یک چیزی قالب و قوی بر خدا  سلطه و حاکمیت بر او داره حتی غضب هم در مورد خدا همین جوره خدا عصبانی میشه یعنی چه یعنی اینکه شما یک کاری کردیم و بر خدا اثر گذاشت و خدا رنجیده شد و گرفته شد ذیق پیدا کرد معنا نداره در مورد خدا این حرفا  .بلکه این صفات به اعتبار نتیجه اش به خدا گفته میشه من اگر غضبناک میشم نتیجه اش اینه که طرف  مقابل خودم رو مغضوب خودم را محروم می کنم واگر دچار  رقت بشم و رحم بشم مقابل خودم رومرحوم میکنم  مورد لطف خودم  قرار میدم وقتی که میگیم خدا رحمت حق یعنی چی یعنی تمام فیض و نعمت و لطفی که  میخوادبه من  برسونه پس صفت رحمت مثل صفت غضب  در خدا همانندما   نیست شکل انفعالی نداره شکل فاعلی داره شکل متاثری نداره شکل موثری داره که ما حتی رقت  قلبمون رو نتونی کاری بکنی دلمون تکون بخوره اما نتونیمکاری کنیم اما اون همه کاری رو میتونه انجام بده رحمت حق تبارک وتعالی  همه عالم را فرا گرفته صفت رحمان رحمت گسترده ی خداست بر همه عالم اصلا همه عالم چیزی نیست رحمت خدا غیر از اینه و رحمتی وسعت کل شی  همه چیز را گرفته وجود رحمت   زندگی رحمت اصلا ما ها قلمبه رحمتی نشستیم رحمت هستیم داریم میبینیم رحمت،  داریم میشنویم رحمت،  می‌اندیشیم رحمت،  راه می رویم رحمت همه اینها رحمته شما میدونید یک طوفانی در درون انسان اتفاق بیوفته وقف همیشه در همه ما همش توی رحمت هستیم حواسمون نیست مثل ماهی توی دریا رحمتی همه رو گرفته کافر و مومن در یکی از مناجات های امام سجادهست  حضرت  به خدا عرضه می کند که خدایا تو میگی از کرمت در مورد گناهکاران این است که آنها را در بستر های خوابشان نگه میدارم محافظت می کنم گویا از معصیت من را نکرده اند رحمت گسترده ی خدا بر همه و این رحمتش هم جوریه که میخواد همه  خوب بشن لا یرضی لعباده کفر خدا راضی  به کفر برای بنده هاش نیست یک کارایی میکنه که اگر کسی ذره ای نور در وجودش هست نجات پیدا کند اگر انسان این را بفهمد

یا مَن هُو أبَرُّ بِی مِن الوالِدِ الشَّفیقِ من پدرم اگر یکسری از افکار و نیات رفتار من رو بدونه من را از خودش دور میکنه ولی خدا همه اینها رو میدونه هی داره  شرایطی رو پیش میاره که من برگردم این  رحمت پروردگار را نمیدونیم چی هست واقعا فهم اینکه  خدا رحمتش وسیع  است وگاهی اوقات با رنج خدا میخواد منو بیدار کنه، پرنده  پرنده ی مادر با نوکش  غذا را در دهان جوجه میزاره جوجه توان ندارد با نوک  غذا بگیرد ما در میاره با نوک غذا میزاره دهنش کمی که قوی شد این نوک مهربان، نوک غذا آور شروع می کنه بدن این جوجه رو میزنه دردش میاد چرا چون اگر نزنه همیشه توی لونه میمونه و پرواز نمیکنه رحمت الهی اینجوریه گاهی اوقات چهره رحمت چهره ملایم خوش آینده گاهی اوقات چهره ناخوشایند می خواهد برسونه انسان‌ها را به رحمت لذارحمان رحمت گسترده الهی که در جلسه قبل به اون اشاره کردم از باب تذکر برای خودم اما رحیم رحمت خاصی است که بایدانسان لیاقت آن رحمت را پیدا کنه لذا می‌گه رحمتی وسعت کل شیء مقام رحمانیت این راحتمی می کنم فَسَأَکْتُبُهَا لِلَّذِینَ یَتَّقُونَ برای کسانی که در تقوا نشسته‌اند اون رحمت خاص که اگر نصیب انسان بشود اون مقام جلوه رحیمیت خدا رحمانیتش در سایه عبادت است برسایه تقواست در سایه اعمالی است که حضرت حق از ما خواسته با تمام این‌ها انسان رحمت ویژه خدا را ملاقات میکند مرحمت چیه اون همونیم که موسی موسی صفت اون همون است که با ربوبیت ارتباط داره اون همونی که در قیامت وقتی که همه می لرزند و می ترسند یَوْمَ یَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِیهِ * وَأُمِّهِ وَأَبِیهِ * وَصَاحِبَتِهِ وَبَنِیهِ تواونجا  لَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ رحمتی که هم در اینجا در آرامش هم در آنجا در اشتیاق و آرامش این خیلی قشنگه این رحمتی است که حضرت زهرا (س) در خطبه فدکیه بیان می کنند خدا است.

سوره حمد از  خلایق میخواد به حمد بشینن  برای چی که رحمتش را افزایش دهد جود محتاج گدایان میخواد برسونه باران می گرده که خودش رو به شما برسونه دنبال میکنه  خیس میشی اگه زیرش وایسی فرار می کنی خودشو میرسونه بهم ما به خدا هم پشت بکنیم خدا میخواد نقش وفا وی کند پشت به ما کی کند پشت ندارد همگی روست که روست  رحمان رحیم خداس وقت تمام اون معرفتی که در اون معرفت بنده خالص و اسیر و گرفتار خودت میشین به ما ارزانی بدار. والسلام علیکم ورحمت الله برکاته

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *