×

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها عنوان كرد:
نقش راهپیمایی اربعین در فرهنگسازی ارزش‌های اخلاقی در جامعه

  • کد نوشته: 1102
  • 125 بازدید
  • مراسم اختتامیه دومین سوگواری بین‌المللی روایت اربعین روز گذشته ۲۰ آذر به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در دانشکده داروسازی دانشگاه برگزار شد. در این برنامه حجت الاسلام و المسلمین فاطمی پور سخنرانی کرد و گفت: یک وقت شما یک اتفاق خوب را رقم می‌زنید ولی این اتفاق […]

    نقش راهپیمایی اربعین در فرهنگسازی ارزش‌های اخلاقی در جامعه

    مراسم اختتامیه دومین سوگواری بین‌المللی روایت اربعین روز گذشته ۲۰ آذر به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در دانشکده داروسازی دانشگاه برگزار شد.

    در این برنامه حجت الاسلام و المسلمین فاطمی پور سخنرانی کرد و گفت: یک وقت شما یک اتفاق خوب را رقم می‌زنید ولی این اتفاق خوب در جامعه دیده نمی‌شود. چون دیده نمی‌شود اثری برای خودت دارد اما اثر عمومی در سطح جامعه نمی‌گذارد، فرهنگسازی و گفتمان‌سازی نمی‌کند، دیگران را به این سمت سوق نمی‌دهد، باعث نمی‌شود این فرهنگ و این رفتار و این اتفاق خوب توسط دیگران در جامعه تکرار شود. لذا نقش روایت بسیار مهم است. پس موضوع اربعین یکی از مهمترین جهاتش فرهنگسازی و تمدن‌سازی است. ما از این جهت باید به اربعین نگاه ویژه داشته باشیم.

    فاطمی‌پور در ادامه به اهمیت مقوله زیارت اشاره کرد و گفت: محور مسیر پیاده‌روی زیارت سیدالشهدا است. چرا زیارت؟ چرا از ما خواسته شده به زیارت برویم؟ چرا اینقدر اثر برای زیارت اهل بیت قرار داده شده و این همه تشویق و پاداش درنظر گرفته شده است؟ اولین اتفاقی که در زیارت دنبال می‌شود معرفت است، شناخت است. چرا ما به زیارت سیدالشهدا می‌رویم چون نباید ایشان فراموش شود و باید به همه معرفی شود. یکی از راه‌های معرفی حضرت زیارت است لذا خداوند به انجام آن توصیه می‌کند، پاداش می‌دهد، تشویق می‌کند. اگر این شناخت رقم خورد و امام حسین(ع) را شناختی آنقدر زیبایی دارد و نقاط قله در این شخصیت هست چه بخواهی و چه نخواهی عاشق او می‌شوی. شناخت امام حسین(ع) محبت او را در دل تو می‌اندازد.

    وی تاکید کرد: زیارت فارغ از پاداش‌های آن چه فایده‌ای برای من دارد؟ وقتی من به زیارت می‌روم برایم سوال پیش می‌آید که این شخص کیست و چه اتفاقی برای او افتاده لذا نسبت به او شناخت پیدا می‌کنم. وقتی شناخت پیدا کردم محبت و علاقه از درون می‌جوشد. جوشش این عشق و علاقه و محبت من را به سمت تبعیت از امام می‌برد. اگر من امام حسین(ع) را شناختم و محبت نسبت به امام حسین(ع) پیدا کردم شناخت و محبت موجب تبعیت می‌شود، باعث پیروی می‌شود. نهایتا اگر کسی پیرو ولی خدا شد، دنباله‌رو مسیر ولی خدا شد، معرفت و محبت و تبعیت پیدا کرد به مقام معیت می‌رسد و آنگاه همراه امام خواهد بود.

    وی در ادامه به نقش اربعین در فرهنگسازی اشاره کرد و عنوان کرد: اگر به جامعه امروز نگاه کنیم نیاز به ساخت جامعه داریم، نیاز به رشد، نیاز به پیشرفت، نیاز به اینکه هر روز جامعه بهتر از دیروز جامعه باشد. راهی برای ساخت جامعه به جز ساخت آحاد جامعه وجود ندارد و آحاد جامعه در پروسه فرهنگ‌سازی تربیت می‌شوند و نقش اربعین در فرهنگسازی نقش بسیار مهم و اساسی است.

    وی در پایان گفت: زاویه آخر نقش اربعین در ظهور و رساندن ما به آرمان و هدف غایی‌مان یعنی آماده‌سازی شرایط برای ظهور است. یک اتفاق‌هایی در جامعه می‌تواند کمک کند در ظهور تعجیل اتفاق بیفتد و بخشی از غیبت بخشیده شود و ما توفیق حضور و درک محضر امام را پیدا کنیم. یکی از آن اتفاقات تربیتی است که ما در ایام اربعین و به بهانه زیارت اربعین می‌توانیم در جامعه رقم بزنیم.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *