×

خبر تکمیلی
وعده صادق: مثلث هماهنگی کامل بین رسانه، میدان و دیپلماسی

  • کد نوشته: 1956
  • 53 بازدید
  • مثلث هماهنگی کامل بین رسانه، میدان و دیپلماسی توانست شرایط جدیدی برای ایران به وجود بیاورد.
    وعده صادق: مثلث هماهنگی کامل بین رسانه، میدان و دیپلماسی

    دکتر سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل غرب آسیا، در سالروز بزرگداشت مقام معلم که با حضور جمعی از اساتید برتر و اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد با اشاره به تحولات اخیر در منطقه غرب آسیا اظهار داشت: شرایط کنونی و تحولاتی که در منطقه غرب آسیا و بعد از وقوع طوفان الاقصی رخ داد را با آنچه که قبل از این عملیات اتفاق افتاد می‌توانیم به درستی از هم جدا کنیم.
    از سؤالات عمده‌ای که سابق بر این در اتمسفر رسانه‌ای کشور وجود داشت و شاید امروز هم وجود داشته باشد اینکه آیا هزینه‌ای که با بیش از ۲۴ هزار شهید و تخریب‌های مبنایی و زیربنایی غزه در حال پردازش است، ارزش این عملیات را داشت؟ آیا مسئولان مقاومت از پرداخت این هزینه توسط مردم غزه آگاه بودند و دریافت مسئولان مقاومت از این هزینه چیست؟ آیا مسؤلان مقاومت، پیش بینی طولانی شدن جنگ را داشتند؟ آیا احتمال می‌دادند که رژیم صهیونیستی در برخورد با این عملیات به این شکل نسل‌کشی کرده و جنایتکارانه عمل کند؟
    در پاسخ می‌توان گفت: شاید در طی مدت هفت ماهی که از آغاز حمله رژیم صهیونیستی می‌گذرد، پاسخ برخی از سؤالات داده شده باشد. بدین شکل که در طول ربع قرن تا امروز همه تلاشها در این منطقه، معطوف به فراموش شدن سرزمین فلسطین، مردم فلسطین و آرمان آن بود. مانند سند۲۰۳۰ که برای مردم منطقه نگاشته بودند، هزینه‌های سنگینی نیز برای نگارش این مفهوم که موضوعی به نام سرزمین فلسطین نباید در کتب درسی جغرافیا و کتب مرجع ژئوپولتیک مطرح شود، دادند.
    بنابراین، تغییرکتب درسی با اشاره به این موضوع که حضور غاصبان در این سرزمین از ابتدا بخش اندکی بوده و امروز بیش از چهار پنجم این سرزمین را اشغال کرده‌اند، اتفاق دشوار و عجیبی نیست. حتی همین امروز اگر در موتورهای جستجوگر، نام خلیج فارس را بزنید، با کمال تعجب نام‌های جعلی دیگری هم برای آن می‌بینید.
    در طول ۷۵ ساله گذشته، فلسطینیان به شدت برای آزادی خود تلاش می‌کردند و سرکوبگرانه سرکوب می‌شدند. به ویژه در دو سال گذشته و بالاخص در یکسال قبل از عملیات طوفان الاقصی که دولت تندروی نتانیاهو پس از پنج دور انتخابات کِنست، شرایطی را پدید آورده بود که از ابتدای سال میلادی ۲۰۲۳ تا روز طوفان الاقصی ۳۷۰ کودک فلسطینی به شهادت رسیده بودند. همچنین تخریب منازل فلسطینی‌ها همراه با ناله و شیون‌شان در زمان تخریب بارها از رسانه‌های تصویری دیده شده بود.
    در حقیقت فلسطینی ها در طول دو سال اخیر نه فقط در حوزه مسائل سیاسی، اجتماعی و انسانی تحت فشار قرار گرفته بودند بلکه در حوزه اعتقادی هم فشار بر آنها تشدید شده بود. یعنی جسارتهای مستقیم نیروهای نظامی به مسجد الاقصی، ندادن مجوز برای برگزاری نمازهای یومیه و به ویژه نماز تراویح که یکی از نمازهای مورد علاقه اهل تسنن در ماه مبارک رمضان است، پاره کردن قرآن‌ها و هر اقدام غیرمعقول در حال انجام بود.
    این روند طولانی، مجموعه مردم فلسطین و مردم غزه را به این نقطه رساند که باید اقدامی صورت بگیرد. برای بدست آوردن یک نتیجه بزرگ باید هزینه بزرگ داد. نمی‌شود با امید بستن به سازش، کارهای معمولی و اقدامات استشهادی کوچک، این فضایی که ترسیم شد را تغییر بدهند. بنابراین یک تصمیم بزرگ باید گرفته می‌شد و آن هم منوط به یک عملیات بزرگ بود.
    بر این اساس همه آنچه که برای انجام این عملیات بزرگ اعم از حوزه‌های نرم‌افزاری و چه سخت‌افزاری لازم بود در یک مدت قابل توجه، انجام شد. بدین مفهوم که همه اتفاقاتی که در صحنه غزه مشاهده می‌کنیم یک حادثه نیست. چگونه امکان دارد که یک بچه ۶ ساله در هنگام شهادت برادر ۴ ساله مجروح‌تر از خودش برای او تشهد و آیات قرآن بخواند؟ این حادثه نیست که یک مادر سه فرزندش در مقابلش کفن شده باشند و فریاد بزند: تقدیم به اسلام، تقدیم به فلسطین و آرمان فلسطین. حتی صحنه‌هایی که در طی هفت ماه گذشته از رجزخوانی مردم غزه، مشاهده شد در هیچ کجای تاریخ هم دیده نشده است.
    سوأل اینست آیا این مقاومت برای مراکز آموزشی، معلمان و حتی پدر و مادرها آموزنده نیست؟
    مقام معظم رهبری در همان هفته‌های اولیه در این رابطه فرمودند:« صبر و تحمل و توکل مردم غزه آنها را به پیروزی می‌رساند» و امروز شاهد تغییرات و تحولات بزرگی در منطقه هستیم که ثمره خون این مظلومان مقتدر است.
    ذکر این نکته مهم است که همه مساجد و روحانیون، همه مدارس و همه اساتید و همه خانواده‌های فلسطینی در طول ایام معقولِ قبل از عملیات، آمادگی‌های لازم را پیدا کرده بودند وگرنه ۷ماه اینچنین مقاومتی ادامه نداشت. بسیاری از افراد اهلِ اندیشه و اهلِ نَفس، این اقدامات در حوزه مقاومت را معجزه قرآن می‌دانند. هیچ رزمنده‌ای از رزمندگان مقاومت نبوده که بخواهد وارد عملیات بشود و کمتر از ده جزء قرآن حفظ نباشد. اصلاً شرط ورود به عملیات همین بود و البته مردم فلسطینی هم در حمایت خودشان طی این مدت چیزی کم نگذاشتند.
    امروز در کشورهای اروپایی در کلیساها، روزهای یکشنبه قرآن خوانده می‌شود. موقع خروج برخی از افراد حاضر در کلیسا بعد از خوانده شدن انجیل از آقای کشیش سؤال می‌کنند: قرآن هم دارید؟ کشیش می‌گوید: قرآن برای چه می‌خواهید؟ مردم می‌گویند: میخواهیم بدانیم در قرآن چه چیزی نوشته شده که چنین آرامشی به مردم غزه داده است؟
    آنچه که امروز در این جلسه مشاهده می‌کنم، کوله باری از تجربه و استادی در چهره‌های افراد حاضر در جلسه است. آیا در تاریخ مکتوبِ پنج هزار ساله بشر و تاریخ مطالعات شما اینچنین صحنه‌ای مشاهده شده است که در جغرافیای ۳۶۵ کیلومتر مربع غزه، اینچنین جنایاتی که روزی صد سُرتی پرواز هیچ چیزی را برای زنده ماندن باقی نگذارد؟ علّت این مقاومت، پایداری و توکل چیست؟ علّت این تغییر و تحولات بزرگی که در منطقه انجام می‌شود چیست؟
    در مصاحبه با یکی از شبکه‌های سیما در پاسخ به سؤال مجری کارشناس برنامه که پرسید: در دیداری که فرماندهان مقاومت امروز با مقامات چینی دارند چه تغییر و تحولاتی ممکن است در منطقه رخ بدهد؟ گفتم:« چه کسی باور می‌کرد آنچه که قرار بود فراموش شود، در ۹۲ کشور جهان و بیش از ۵۰۰۰ مکان(قبل از جنبش دانشجویی آمریکا)، اینچنین تنفری از رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم فلسطین به وجود بیاید. چقدر باید هزینه می‌شد و چند هزار رسانه باید بکار گرفته می‌شد، آیا امکان داشت؟
    نتیجه اقدامات مقاومت در عملیات طوفان الاقصی به ثمر نشسته است. حتی اگر همه چیز به یک روز بعد از عملیات طوفان الاقصی هم بازگردد، فلسطین به نتیجه مطلوب خود که جلوگیری از به فراموشی سپردن آرمان فلسطین بود، رسیده است. بنابراین پاسخ مردم فلسطین به این سؤال که آیا هزینه داده شده توسط آنها در مقابل آنچه که آورده و گرفته شد، می‌ارزید؟ این است که بله. ما می‌خواستیم این جنایت فراموش نشود. می‌خواستیم شهدای دوره ۷۵ ساله فراموش نشود و کلمه و واژه فلسطین فراموش نشود.
    پس در مقابل هدف بزرگِ حفظ و تقویت هویت فلسطین باید هزینه بزرگ داد که مردم فلسطین و غزه این هزینه را پذیرفتند. تلاش رژیم صهیونیستی برای عدم بازگشت مردم به سرزمین خودشان نیز برای همین موضوع است. نکته حائز اهمیت این است که ثمره تمسک به قرآن، رسیدن مردم فلسطین به هدفشان است.
    عملیات «وعده صادق» هم به نظر می‌رسد همچون دیگر عملیات‌های بزرگ دهه اول انقلاب اسلامی مانند بیت المقدس، ثامن الحجج و … باید در تاریخ انقلاب اسلامی باقی بماند و یکی از مهمترین دلایل گفتمان سازی این عملیات، تلاش گسترده‌ای است که برای تغییر ارزش‌ها در نسل نوی انقلاب صورت گرفت تا دیگر حرفی از ارزشها نباشد. تحلیل غربی‌ها از نماد جامعه ایرانی نیز بر اساس آنچه در برخی محافل و خیابانها اتفاق می‌افتد انجام شده بود.
    آنها می‌خواستند با پیرشدن نسل اول انقلاب و کنار رفتنشان از مناصب، نسل جدید را خودشان مدیریت کنند. حال آنکه در عملیات وعده صادق هم مانند افتخاراتی که نسل اول انقلاب رقم زده بودند متوسط سن افراد، زیر ۳۰ سال بود و یکی از نکات برجسته عملیات وعده صادق، خط بطلانی است که بر این نگاه جامعه شناختی غربی‌ها کشیده شد.
    عملیات وعده صادق که بر علیه رژیم غاصبی بنام صهیونیست انجام شد، با حضور بایدن در تل‌آویو، نخست وزیران انگلیس، صدراعظم آلمان و رئیس جمهور فرانسه در طول ۷ ماه گذشته، نشان داد که مقاومت اسلامی فلسطین با مجموعه‌ای از ناتو در حال جنگ است.
    امروز در موتورهای جستجوگر آمار هواپیماهای هرلوکس و فوق سنگین باری و تعداد کشتی‌های بزرگی که کمک تسلیحاتی به رژیم صهیونیستی کردند قابل مشاهده است و مقامات آمریکایی هم رسماً از کمک‌های چند میلیاردی در این ۷ ماه و آینده نزدیک صحبت می‌کنند. آنچه که مسلّم است جنگ تمام عیاری است که بین حق و باطل شکل گرفته است. عملیات وعده صادق فقط بر علیه رژیم صهیونیستی نبود بلکه برای اولین بار در تاریخ ایران یعنی ۳۰۰ سال اخیر، یک اتفاق بزرگ می‌افتد که تاکنون از خاک ایران، سلاح ایران و فرماندهی ایران چنین حرکت بزرگی صورت نگرفته بود. این عملیات حتی برای آن دسته از افرادی که بین اعتقادات دینی و فرهنگ در ایران خط جدایی می‌کشند هم افتخار آفرین بود.
    حتی یک نمونه پیدا نمی‌شود که برای حفظ استقلال و نواختن سیلی بر کسانی که فرای مرزهای کشور بر علیه ایران توطئه می‌کنند، چنین هویت‌بخشی و غرور ملی را ایجاد کند. به همین دلیل ما معلمین وظیفه بزرگی در آگاهی بخشی نسبت به حضور در انتخابات مرحله اول که گذشت و مرحله دوم که پیش روست داریم.
    از پای درس اساتید بزرگ مانند «آقای سیم فروش» و از همین دانشگاه‌های علوم پزشکی، شاگردان ممتازی در جبهه‌ها حضور داشتند که مایه افتخار است و باید ادامه پیدا کند. حرکت جمهوری اسلامی در عملیات وعده صادق باعث سرافرازی کسانی شده که در اروپا، تحقیر یهودیان را در دانشگاه‌ها و مراکز اجتماعی و فرهنگی دیدند.
    ذکر این نکته ضروری است که چون به خاک ایران و در فرای ایران تجاوز ناجوانمردانه شد، کشور ما توانست با صلابت، افتخار و اعلام قبلی از ۱۲روز پیش، سیلی محکم را بزند و تأکیدات رهبر معظم انقلاب برای حفظ هویت و غرور ملی فراهم شد.
    مثلث هماهنگی کامل بین رسانه، میدان و دیپلماسی توانست شرایط جدیدی برای ایران به وجود بیاورد.
    در ادامه این جلسه یکی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پرسشی در مورد اثرات مقاومت ۷ماهه غزه بر مواضع دیگر گروه‌های فلسطینی مانند تشکیلات خودگردان فلسطین مطرح کرد و خواستار توضیح درباره مواضع محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین شد که دکتر صدرالحسینی در پاسخ بیان داشت: محمود عباس یا همان ابومازن جزو کسانی است که از ابتدا راه سازش را در پیش گرفت و طی ۳۰ سال گذشته سعی کرد با نزدیک شدن به رژیم صهیونیستی مطالبات مردم فلسطین را دریافت کند که موفق نشد. آنجایی هم که فشارها بر او بیشتر شد اقرار به شکست در پشت میز مذاکره با رژیم صهیونیستی کرد. بنابراین صحبت‌های افرادی مانند ابومازن، بازگفتار رژیم صهیونیستی و آمریکایی‌هاست و به همین علت، بسیاری از مردم فلسطین اشخاصی مانند او را فلسطینی نمی‌دانند.
    بنابراین جایگاه این فرد و مواضع حمایتی او در قبال رژیم صهیونیستی برای مردم فلسطین، مانند جایگاه منافقین در بین مردم ایران و بلااثر بودن سم‌پاشی‌های آنان در فتنه زن، زندگی،‌آزادی است. یعنی مورد قبول نظام سلطه و عدم قبول از جانب ملت فلسطین است. اما مردم کرانه باختری در این مدت به وظیفه خودشان به خوبی عمل کرده‌اند. بیش از ۷هزار زندانی فقط در طول ۷ ماه گذشته داشتند. این مردم با یک حکومت نظامی ناننوشته قبل از عملیات طوفان الاقصی و زایش و فشار بیشتر بعد از عملیات مواجه شده‌اند. در این ایام بیش از ۳۰۰ نفر از مردم کرانه به شهادت رسیدند. هر اقدامی که احتمال می‌دادند بر علیه رژیم صهیونیستی باشد یا دستگیر شد یا به شهادت رساندند. بنابراین واقعیت امر این است که مجموعه مردم در کرانه باختری تا حد امکان به وظیفه خودشان عمل کردند. اما بخش نظامی جنبش فتح در ماه‌های اولیه بعد از عملیات طوفان الاقصی، برای همکاری اعلام آمادگی کرد و با اندکی تفاضل با دیگر جنبش‌ها، بخشی از آنها روحیه مقاومت را دارند.
    در بخش پایانی جلسه، دکتر صدرالحسینی با اشاره به فعالیت‌های بخش فرهنگی کشور در خارج و ثمره کارهای آنان گفت:« ما در دانشگاه‌ها باید با برگزاری جلسات هم‌اندیشی اساتید سعی کنیم با کرامت ایرانی اسلامی خودمان منطقه را تحت تأثیر قرار بدهیم. ایران اسلامی قوی بود و با عملیات وعده صادق، قوی‌تر هم شد. اکنون زمانی است که باید از این دستاورها استفاده کنیم و کاری کنیم که این غرور باقی بماند و به آورده‌های دیگری تبدیل شود».

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *